5 % popust pri spletnem nakupu za vse predstave in koncerte SNG Maribor!
Stran za slepe in slabovidne

Skok na vsebino | Skok na meni

Slovensko narodno gledališče Maribor

Torek, 21. februar 2012
Najava dogodka

6. koncert cikla Plus: SEPTET

ZA TAKOJŠNJO OBJAVO

6. koncert cikla Plus
SEPTET

Komorni koncert članov Simfoničnega orkestra SNG Maribor
23. februar 2012 ob 19.30, Kazinska dvorana

Nastopajo

Eva Slana, flavta
Evgen Celcer, klarinet
Vasko Lukas, fagot
Veronika Flammer Gidro, rog
Maja Peternel, violina
Levente Gidro, viola
Zsófi Klacsmann, violončelo
Uroš Lečnik, kontrabas

Program

Gioachino Rossini Andante e tema con variazioni za pihalni kvartet

Ludwig van Beethoven Septet v Es-duru, op. 20
Adagio – Allegro con brio
Adagio cantabile
Tempo di menuetto
Tema con variazioni: Andante
Scherzo: Allegro molto e vivace
Andante con moto alla marcia – Presto
 

Gioachina Rossinija (1792–1868) ne poznamo le kot prepoznavnega avtorja številnih oper iz železnega repertoarja – teh je napisal kar 39 –, ampak se je zaradi tesnega naslona na estetiko in slog dunajskega klasicizma v tedanji razviti Evropi uveljavil kot "italijanski Mozart". Takšno primerjavo s prezgodaj umrlim dunajskim glasbenim genijem utemeljuje podobnost v biografski konstelaciji obeh skladateljev – Rossini je bil prav tako rojen v glasbeni družini (oče je bil hornist, mati pevka), v kateri je bil deležen številnih glasbenih impulzov. Nekateri viri navajajo, da je že s šestimi leti igral triangel v očetovi komorni skupini. Mladi Gioachino (krstni dokumenti omenjajo tudi ime Gioacchino in Giovacchino Antonio) je tako že zelo zgodaj začel kazati svoj nesporni talent za glasbeno umetnost. Ker je Rossinijev oče simpatiziral z idejami francoske revolucije in kasneje tudi z Napoleonom, je bil po avstrijski restavraciji na italijanskem ozemlju zaprt leta 1796, mladi Gioachino pa je bil z materjo prisiljen zapustiti svoje rojstno mesto Pesaro ob Jadranskem morju. Zbežala sta v Bologno, kjer se je mati postopoma uveljavila kot pevka v številnih gledališčih tedanje province Romagne (današnje Emilie Romagne). V Bologni, kjer se jima je po izpustitvi iz zapora pridružil še oče, je dobil Rossini poleg številnih glasbenih spodbud še zaželeno izobrazbo – tri leta se je učil igranja na čembalo pri Giuseppeju Prinettiju, kasneje pa tudi pri Angelu Teseiju, ki je dečka uvajal tudi v obvladovanje a vista igre, petje ter instrumentalno spremljavo. Med Rossinijeva najzgodnejša dela okrog leta 1804 spada šest sonat a quattro (po večini za dve violini, violončelo in kontrabas), v katerih se zrcali izrazit fokus na spevnost melodije in njeno lepoto (Rossini velja za prehodnega komponista, ki je ključno prispeval k razvoju italijanskega bel canta), s tem pa tudi k operi ter h glasbeni govorici Haydna in Mozarta.

Iz Rossinijevega zgodnjega opusa iz nekoliko poznejšega obdobja, ko je pod Cavedagnijevim mentorstvom študiral violončelo na glasbenem konservatoriju v Bologni, zasledimo tudi skladbo Andante e tema con variazioni (Andante in tema z variacijami), katere partituro je skladatelj posvetil svojemu prijatelju in poslovnežu Tonoli. Iz avtorjeve korespondence lahko izvemo, da je skladba za pihalni kvartet (za flavto, klarinet, rog in fagot) nastala najverjetneje v Bologni med letoma 1806 in 1812. Kompozicijo odlikuje, tako kot številne Rossinijeve glasbene stvaritve iz tega časa, jasna formalna členjenost, stopnjevana melodična igrivost in makrotonal(itet)na kontrastnost po principu karakternega dur-molovskega "slikanja". V smislu usvajanja kompozicijske veščine pa se je Rossini osredotočal na mojstrstvo variacijske oblike, kar se kaže že v naslovu nastalih skladb: Variacije za obligatne instrumente (godala, op. a.), Variacije za klarinet – obe skladbi sta iz leta 1809 – ter Koncert za pianoforte (zgodnja različica klavirja, op. a.) s spremljavo fagota (okrog leta 1807). Zasnova nocoj izvedene Rossinijeve skladbe je, kakor nakazuje že naslov, torej dvodelna: uvodnemu umirjenemu delu v molu (Andante) sledi serija živahnejše variiranega glasbenega tkiva (Allegretto itn.), ki je vpeto pretežno v osemtaktno periodičnost, v kateri se izmenjuje glasbena materija med vsemi štirimi instrumenti. Igrivo kantabilno temo iz drugega, variacijsko pregnetenega, dela uvede flavta, s katero tekmuje navihani klarinet in motivično izpeljuje melodično konturo – tej sledi prva variacija, ki jo uvede fagot z bufonesknimi momenti, pri čemer spominja na koloraturne pasaže kakšne virtuozne basovske operne arije, ki jo poleg tekoče linije prekinjajo veliki intervalni skoki. Druga variacija prinese nekoliko bolj pastoralno vzdušje, saj pripada rogu, katerega part je na gosto posejan s ponovitvami istih tonov, po navadi v okviru naraščajoče akordne linije od spodaj navzgor; tretja variacija je ponovno eksponirana koloratura, tokrat v partu klarineta, ki s svojim komičnim momentom dodobra poživi zaspano razpoloženje. Četrta (že tradicionalno minore) variacija nastopi v molovskem načinu in predstavlja tako makrotonalno kot karakterno antitezo teme – kot najprimernejši subjekt za to se izkaže brbotajoči fagot, klarinet in flavta pa medtem obigravata melanholično mutacijo teme z okrasnimi toni v komplementarnem ritmu). Sklepna (peta) variacija se ponovno pojavi z nastopom flavte, tej pa se v tekmovalnem koncertantnem ambientu pridruži še klarinet; rog in fagot pa harmonsko dopolnjujeta ter z naglo ponavljajočimi se toni ritmično stopnjujeta tematsko-motivično izpeljavo – vse do zmagoslavne zvočne kulminacije, v kateri kar prekipevajo terčni (proti)postopi.

Septet v Es-duru Ludwiga van Beethovna (1770–1827) iz opusa št. 20 predstavlja vrh ustvarjalnega impulza dunajskega klasicizma, ki je skrbno gojil tudi komorno glasbo – ta se je izvajala v številnih prestižnih sobanah plemičev in bogatih meščanov, ki so v zameno za izkazano čast in posvetilo s strani umetnikov izdatno podpirali nastajanje novih glasbenih del. Beethoven je načrt za ciklično skladbo, ki jo sestavlja šest stavkov, pripravil leta 1799, dokončal pa jo je že v naslednjem letu (1800), ko je doživela tudi svojo prvo izvedbo. Zaradi priljubljenosti je bila natisnjena že dve leti kasneje. Poleg pomenljivega pripisa k skladbi, iz katerega izvemo, da je bila posvečena sami avstrijski cesarici Mariji Tereziji, velja pripomniti, da je ta glasbena stvaritev inovativna v smislu nove standardizacije komornih zasedb, saj osamosvaja inštrumente, za katere je napisana – zlasti za solo klarinet, rog in fagot, ki so ob kvartetu godal (violina, viola, violončelo in kontrabas) po navadi nastopali v dvojicah (a due). Svojevrstno stilistično novost je predstavljal tudi večji naslon in ekspanzivnost parta klarineta, ki je po svoji muzikalni funkciji – prednašanju melodije in novega tematskega materiala – postal tako rekoč enakovreden vlogi prve violine. Omenjeno prakso je v komorni glasbi nadaljevala glasbena romantika, začenši s Franzem Schubertom.

Skladbo bi lahko po bežnem pregledu sosledja stavkov uvrstili med priložnostne kompozicije, saj po svoji formalni zasnovi spominja na serenado, toda Beethoven je Septet oblikovno močno razširil z uvodnim tematskim materialom v prvem in zadnjem stavku ter z zamenjavo ustaljenega drugega menueta s scherzom. Galantna (bagatelna) tema tretjega stavka je neposredni glasbeni citat iz drugega stavka Beethovnove Sonate za klavir v G-duru (op. 49 št. 2), ki je nastala med letoma 1795 in 1796. Četrti stavek (Tema con variazioni: Andante) je variacijska oblika, v okviru katere se zvrsti ekspozicija teme s petimi variacijami in razmeroma virtuozno kodo. Tudi finale uvede pomembno razširitev v partu violine, ki koketira s formo solističnega koncerta, saj zahteva poleg vmesne virtuozne kadence še nosilno vlogo v zaključni skupini. Septet je svojčas veljal za najuspešnejšo in priljubljeno Beethovnovo komorno kompozicijo, ki je krožila v več priredbah za različne zasedbe. Leta 1803 je skladatelj sam priredil delo, in nastal je Trio za klarinet (ali violino), violončelo in klavir, ki je bil objavljen v opusu pod številko 38, in sicer dve leti kasneje (1805). Med kasnejšimi priredbami velja omeniti še aranžma dirigenta Artura Toscaninija, ki je godalno sekcijo priredil za kompletni godalni orkester, ostala (pihalna) sekcija pa je ostala nespremenjena glede na izvirno partituro.

Benjamin Virc

Komorna zasedba sedmih glasbenikov Simfoničnega orkestra SNG Maribor je bila ustanovljena januarja leta 2011, in sicer z namenom in željo po intenzivnejšem skupnem muziciranju. Eno od prvih del, ki so se mu posvetili, je prav Beethovnov Septet. Svoj prvi koncert so priredili 18. maja 2011 v mariborskem Vodnem stolpu.


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide SNG Maribor Začasen piškotek; delovanje uvodne spletne strani SNG Maribor (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
SNG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
_ga
_gid
_gat
_gac_*
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google Analytics / Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)

_fbp
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...

Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

SNG Maribor.