5 % popust pri spletnem nakupu za vse predstave in koncerte SNG Maribor!
Stran za slepe in slabovidne

Skok na vsebino | Skok na meni

Slovensko narodno gledališče Maribor

Torek, 13. december 2011
Najava dogodka

3. koncert cikla Plus: Božična idila

Daniela Candillari

Daniela Candillari

press (hi-res)

Zbor SNG Maribor

Zbor SNG Maribor

ZA TAKOJŠNJO OBJAVO

3. koncert cikla Plus
Božična idila

15. in 19. december 2011 ob 19.30
Stolna cerkev Maribor
Zbor Opere SNG Maribor
Dirigentka dr. Daniela Candillari
Jože Vagner, orgle

PROGRAM

Camille Saint-Saëns Tollite hostias

Gabriel Fauré Ecce fidelis servus, op. 54

Camille Saint-Saëns Panis angelicus
Solistka: Terezija Potočnik, sopran

Camille Saint-Saëns Offertoire

Gustav Holst Four Old English Carols
A Babe is Born
Now Let us Sing
Jesu, Thou the Virgin Born
The Saviour of the World is Born
Solisti: Valentina Čuden, sopran, Dada Kladenik, mezzosopran
Gregor Mlakar, tenor, Sebastijan Čelofiga, bas

Gabriel Fauré Messe basse (Polnočna maša)
Kyrie
Sanctus
Benedictus
Agnus Dei
Solistka: Mojca Potrč, sopran

Gabriel Fauré Tantum ergo, op. 65, št. 2

Wolfgang Amadeus Mozart Adoramus Te, KV 327

Wolfgang Amadeus Mozart Ave verum corpus, KV 618

Josef Gruber: Pastoral Messe, op. 45 (Pastoralna maša)
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus
Agnus Dei
Solisti: Martina Ledinek, sopran, Dada Kladenik, mezzosopran
Gregor Mlakar, tenor, Marko Mandir, bas

 

Poseben čar božičnega in prednovoletnega časa se razkriva v več kot poltisočletni zgodovini moderne evropske glasbe (če izraz "moderen" uporabimo za umetnost, nastalo od odkritja ameriške celine oziroma od obdobja renesanse naprej) ter v družbenih ritualih in njihovi inspirativnosti, ki je povzročila nastanek številnih skladb. Glasbena umetnost je namreč že od samih začetkov v svojih raznolikih stilnih podobah in izrazu pogosto "služila" več namenom hkrati: po eni strani je kot udejanjenje najglobljih človeških stisk, hrepenenj in emocij skrbela za nekakšno obliko kolektivne terapije ob različnih življenjskih situacijah; po drugi strani pa je v svojih notranjih razvojnih procesih širila polje glasbenih govoric, od katerih ima poseben status človeški glas, ki se je od renesanse, sploh pa od baroka naprej intenzivno povezoval z instrumentalno glasbo. Nocojšnji glasbeni večer tako posvečamo ustvarjanju božične idile ter širjenju ljubezni in miru, ki ju v tem nemirnem svetu žal ni nikoli v preobilju.

Koncert začenjamo s skladbami iz francosko govorečega območja. Camille Saint-Saëns (1831–1921) in Gabriel Fauré (1845–1924) veljata za mojstra francoske pozne glasbene romantike, oba pa sta se poleg velikih glasbenih formatov intenzivno posvečala tudi skladanju cikličnih sakralnih del in miniatur, bodisi izključno za vokalne zasedbe (a cappella) ali z instrumentalno spremljavo. Zlasti Saint-Saëns je že v zgodnji mladosti zaslovel zaradi svojega izrazitega glasbenega talenta – bil je namreč izreden virtuoz na klavirju (oziroma orglah) in mojster improvizacije.

Njegov homofono zasnovani zbor Tollite hostias (Vzemite darove) predstavlja sklepni del Božičnega oratorija (Oratorio de Noël, op. 12), ki ga je skladatelj dokončal pičlih deset dni pred praznovanjem božiča leta 1858, ko je deloval kot organist v rimski cerkvi sv. Magdalene v osmem pariškem okrožju. V isti cerkvi je, mimogrede, kot organist kasneje deloval tudi njegov učenec Gabriel Fauré. Toda kompozicijski stil slednjega ostaja po eni strani zavezan poglobljeni sakralni meditativnosti poznoromantične tradicije, kar lahko zasledimo v svetlo donečem himnusu za triglasni ženski zbor Tantum ergo (sacramentum), katerega besedilno predlogo pripisujejo Tomažu Akvinskemu. Fauréjevo introvertirano ekspresijo lahko občutimo tudi v ciklični skladbi Messe basse (Polnočna maša) in v motetu Ecce fidelis servus (Glej, zvesti služabnik), op. 54. Tudi Saint-Saënsovi skladbi Panis angelicus (Angelski kruh) iz leta 1898 in Offertoire (Darovanje), ki je nastal leta 1904, sledita populističnemu cecilijanskemu duhu, ki se kot glasbeni idiom definira predvsem v obliki ušesu prijetne melodične zasnove z dokaj preprosto instrumentalno spremljavo – po navadi na orglah ali godalih, slednja pa le redkokdaj odstopa od postklasicistične harmonizacije cantusa firmusa (glasu, ki v gregorijanskem koralu velja za nosilca liturgične ideje).

Čeprav se je angleški skladatelj z latvijskim poreklom Gustav Holst (1874–1934) v zgodovino glasbe zapisal predvsem s svojo nepozabno orkestrsko mojstrovino, suito Planeti, ki jo je ustvaril v svojem zrelem obdobju, je istočasno avtor več kot dvesto skladb, med katerimi najdemo predvsem zborovske napeve po srednjeveških angleških in renesančnih zgledih (himnuse), prav tako pa tudi opere, balete ter zajetno število komornih in drugih priložnostnih skladb. Za njegovo glasbeno govorico je značilno združevanje poprej omenjenih ljudskih prvin (zlasti bogate angleške pevske tradicije) z wagnerjanskimi citati, pomešanimi z vplivi Ravela, Richarda Straussa, hindujskega spiritizma in z deli rojaka Ralpha Vaughana Williamsa. Zlasti slednji je vplival na poetiko njegovih zborovskih pa tudi drugih vokalnih del, ki vseskozi ohranjajo ljudski pesemski ton, a na umetniško privzdignjen in močno estetiziran način. Tudi Four Old English Carols (Štiri stare angleške pesmi, op. 20b) za štiriglasni mešani zbor, soliste in klavir iz leta 1907 niso pri tem nobena izjema, saj se Holst posveča predvsem lepoti melodije, ki se po večini nahaja v sopranu, in naravni akustiki odprtega zborovskega registra, pri tem pa uporablja razmeroma počasne harmonske premike v vzporednih akordih (zlasti kvintakordih in sekstakordih).

Glasbeni večer bomo sklenili z repertoarjem nemških skladateljev, in sicer s himnusom Adoramus Te (Hvalimo te), ki ga pripisujejo Wolfgangu Amadeusu Mozartu (1756–1791) – čeprav naj bi ga po nekaterih virih zložil italijanski avtor in Mozartov sodobnik Quirino Gasparini (1721–1778) –, z njegovim znanim zborovskim motetom Ave verum corpus (KV 618) ter s Pastoralno mašo v G-duru (Pastoral Messe, op. 45) avstrijskega skladatelja in cerkvenega glasbenika Josefa Gruberja (1855–1933). Slednji se je v skladateljskih veščinah zgledoval po svojem učitelju Antonu Brucknerju in tako ostal v varnem zavetju epigonstva in ljudsko spevnega glasbenega izraza – navkljub estetskim izzivom in priložnostim, ki jih je ponujala glasbenopoetična raznolikost fin de siècla in nato še naglo vzpenjajoči se ekspresionizem druge dunajske šole. Gruber tako ostaja po svoji oblikovni strukturi in glasbeno podani vsebini predloženega liturgičnega besedila konservativen skladatelj – zdi se, da je bil eden od mnogih avtorjev, ki še danes vzdržujejo prisotnost tradicionalnih harmonskih zapovedi (in "prepovedi") ter melodičnih vezav, najsi bo s t. i. strogim stavkom Palestrine ali s klasičnim štiriglasjem v Haydnovem in Mozartovem slogu. Toda o slednjem pa je vendarle treba priznati, da se kot nalašč prileže kontemplativnemu vzdušju božiča in z njim povezanim glasbenim obdarovanjem. Ob koncu koncerta vam želimo mirne, a tudi vesele in ljubezni polne praznike v družbi ubrane glasbe – naj se utrne tudi kakšna zvezda sreče v novem letu 2012!

Benjamin Virc

BIOGRAFIJE

Daniela Candillari deluje kot zborovodkinja, pianistka, in strokovnjakinja za dikcijo po različnih koncih Evrope, Severni Ameriki in Aziji. Sodelovala je s številnimi priznanimi umetniki, kot so Carol Vaness, Martina Arroyo, Roger Vignoles in Håkan Hagegård. Bila je tudi prva glasbenica iz Slovenije, ki je pridobila Fulbrightovo štipendijo in znanstveno štipendijo TED. Diplomirala in magistrirala je iz klavirske igre na Visoki šoli in upodabljajočo umetnost v Gradcu, magisterij iz jazzovskih študij je pridobila na Indiana University School of Music, doktorat iz muzikologije pa na dunajski Univerzi. Priredila je številne recitale po Evropi, Združenih državah Amerike in Kanadi, njen globok interes za komorno poustvarjanje in orkestralna dela pa je pripomogel k realizaciji številnih posnetkov, ki so nastali v sodelovanju z različnimi evropskimi radii in televizijami. V zadnjih letih se intenzivno posveča multimedijskim projektom, med katerimi velja izpostaviti povabilo švedskega baritonista Håkana Hagegårda k izvedbi projekta Dominicka Argenta From the Diary of Virginia Woolf (Iz dnevnika Virginie Woolf) ter projekta Tureja Rangströma Ur Kung Eriks Visor (Iz pesmi kralja Erika). Med njenimi projekti zasledimo tudi recital Northern Lights z Ørjanom Hartveitom, video produkcijo Adjustments s Pablom Rodriguezom in Tedom Straussom, ter produkcijo za program Bravo Channel (Montreal) za tv-serijo Shakespeare in Words and Music (Shakespeare v besedah in glasbi). Med preteklimi pianističnimi angažmaji Daniele Candillari in delom asistentke dirigiranja velja omeniti tudi angažmaje na Indiana University School of Music, v Bloomingtonu, na Lyrique-en-Mer (Belle Ile-en-Mer), na poletni operni delavnici Lidal North (v Oslu in na Kreti), na International Vocal Arts Institute (v Montrealu), AIMS (v Gradcu) in festivalu Brevard Music Festival (v Severni Karolini). Je tudi avtorica člankov enciklopedije Musicians and Composers of the 20th Century (založba Salem Press, 2009), od sezone 2009/2010 pa do konca sezone 2010/2011 je delovala kot korepetitorka Opere SNG Maribor, nato pa je prevzela vodstvo Zbora Opere SNG Maribor. V letošnji sezoni (2011/2012) je napisala glasbo za avtorski projekt Ženska, ki sem ji bral (produkcija Drame SNG Maribor), za katerega je posnela tudi zgoščenko. Trenutno sodeluje pri pripravi glasbeno-filmskega projekta v organizaciji TED Fellows Teama, maja 2011 pa je napisala tudi Vorwort (Predgovor) k skladbi Rimskega - Korsakova, ki je izšla pri nemški založbi Musikproduktion Höflich.

Jože Vagner (rojen leta 1967 v Mariboru) je po končani nižji in srednji glasbeni šoli v Mariboru diplomiral na mariborski pedagoški fakulteti, in sicer iz glasbene pedagogike. Že z dvanajstimi leti se je začel učiti tudi igranja na orgle na Orglarski šoli v Mariboru, sedaj pa je zaposlen na Konservatoriju za glasbo in balet Maribor, kjer deluje kot korepetitor. Veliko se posveča tudi koncertni praksi, saj spremlja številne zborovske sestave, s katerimi nastopa tako v Sloveniji kot v tujini (Avstrija, Madžarska, Italija, Švica, Nemčija idr.). Občasno koncertira tudi z različnimi instrumentalnimi sestavi.


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide SNG Maribor Začasen piškotek; delovanje uvodne spletne strani SNG Maribor (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
SNG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
_ga
_gid
_gat
_gac_*
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google Analytics / Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)

_fbp
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...

Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

SNG Maribor.