5 % popust pri spletnem nakupu za vse predstave in koncerte SNG Maribor!

Skok na vsebino | Skok na meni

Slovensko narodno gledališče Maribor

Petek, 2. julij 2021
Izvenabonmajski koncert CARPE ARTEM

Glasba živi

NAJAVA DOGODKA
ZA TAKOJŠNJO OBJAVO

Izvenabonmajski koncert CARPE ARTEM
Glasba živi
6. julij 2021 ob 19:30, Kazinska dvorana SNG Maribor

za abonma CARPE ARTEM in izven

Miha Haas, klavir, Miladin Batalović, violina, Maja Peternel, violina, Neža Papler, viola, Nikolaj Sajko, violončelo, Žiga Trilar, kontrabas

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Klavirski kvartet št.1 v g-molu, KV478

Allegro

Andante

Rondo

Dominik Jakšič (*1995): Sonatina da camera za godalni kvartet

I - Allegro moderato-Largo-Allegro moderato

II - Lento

III - Allegro moderato

Marjan Mlakar (1966-2019): Emotions (I., II., III.) in Latino Groove za klavirski kvintet

Mozartov klavirski kvartet št. 1 v g-molu, KV478 je, kljub neuspelim poizkusom preostalih skladateljev, eno izmed prvih del spisanih za tovrstni sestav. Ideja za delo v tedanjih časih, še neuveljavljen sestav, je prišla kot domislica dunajskega skladatelja in založnika Franza Antona Hoffmeistra, ki je leta 1785 ustanovil lastno glasbeno založniško dejavnost. Nenavadno naročilo založnika, je najverjetneje vzniknilo iz popolnoma komercialnih vzvodov, saj se je Hoffmeister, kot novo etablirani založnik, želel ločiti od preostalih založniških srenj z naročilom treh klavirskih kvartetov Mozartu in tako nase opozoriti tudi širše. Mozart je v tem času vse pogosteje nastopal, kot koncertni pianist in s tem še naprej gradil, ne samo svojo skladateljsko, temveč tudi solistično glasbeno pot. S tem namenom je klavirske kvartete spisal v virtuoznem duhu s pričakovanju, da jih bo morebiti lahko izvajal na katerem izmed svojih koncertov. Kljub prvotnemu naročilu treh klavirskih kvartetov, je Hoffmeister kasneje umaknil svoje naročilo - izvedba prvega (KV478) je namreč med publiko prinesla mlačne odzive. Hoffmeister je nadalje sklepal, da so pretirane zahteve po ne samo tehničnih temveč tudi interpretacijskih domislicah, ki jih je delo postavilo ljubiteljskim glasbenikom, bistveno ublažile njegovo tržno privlačnost. O svojih pomislekih je Hoffmeister spisal opozorilo Mozartu: "Pišite bolj priljubljeno, drugače ne morem niti tiskati, niti plačati ničesar vašega!" Na srečo je skladatelj lahko zagotovil objavo svojih del drugje. Dodatek viole že ustaljeni zasedbi klavirskega tria (ali drugače: zamenjava ene violine godalnega kvarteta s klavirjem) mu je v zalogi skladateljskih sredstev ponudil povsem novo nabero izraznih možnosti: bogatejše glasbene teksture in predvsem širše zvočnosti, kot bi jih lahko ponudila katera koli od že obstoječih zasedb. Mozart pa je, kot že velikokrat poprej, te izboljšave dodobra izkoristil. Prizadeval si je za gradnjo ravnovesja med vsemi štirimi inštrumenti, kljub raznolikim tonskim in barvnim možnostim klavirja na eni in godalnih inštrumentov na drugi strani. Nenavadna je tudi uporaba, za skladatelja, neznačilne molovske tonalitete, ki prežema srž glasbenega dela in njegov mračen in pesimističen ton, s katerim se delo začne. Steven Scwhartz ugotavlja, da je "tehnično težavne kombinacije, predvsem kako ohraniti inštrumentalno neodvisnost in na kakšen način spisati inovativno in glasbeno zanimivo teksturo violi in violončelu Mozart reši brez velikega truda." Allegro gibanje, ki obsega skoraj polovico Mozartovega skladateljskega opusa, se pokaže v vsej svoji veličini že z nastopom prve teme, ki si jo inštrumenti med seboj podajajo. Motivi in lestvični postopi, ki jih je moč najti v glasbenem tekstu, izstopajo v svoji inovativni repetitivnosti. Mozart je namesto, da bi razvoj obravnaval zgolj kot priložnost, zgradil dramatično strukturo, v kateri se izgubimo, da bi se našli. Oddih zaradi dramatične otožnosti prvega stavka zagotovo najdemo v drugem stavku dela - mirni lirični povednosti, ki se najde predvsem v konstantnem valovanju glasbenih figur v vsakem izmed štirih inštrumentov. V zadnjem stavku dela, Rondojem v durovski tonaliteti, glasba vendarle zavibrira v tisti značilni "mozartovski igrivosti". Skozi zadnji stavek skladatelj vodi dialog med različnimi inštrumenti, od enega do drugega, kjer pa vsak izmed njih najde tudi prostor za tišino in počitek, preden spet nadaljuje pot v svoji izpovednosti. V zaključku se uvodna tema vrne še zadnjič, preden Mozart klavirski kvartet zaokroži s kratko kodo: piko.

Slovenska glasbena ustvarjalnost je že od druge svetovne vojne naprej slogovno, tako kot drugod po svetu, izjemno razvejana. Kljub svoji barvitosti, pa uspemo zaznati dve glavni skladateljski struji, ki sta se formirali: tistih, ki pri svojem ustvarjanju posegajo predvsem po sodobnejših sredstvih in tistih, ki ostajajo zazrti v preteklost, a vendarle svoji vsebini dodajajo tudi primesi sodobnejšega. Slovenski skladatelj mlajše generacije, Dominik Jakšič je našel svojo glasbeno identiteto v sintezi tradicije in modernizma, ki se nadalje kaže preko edinstvene povednosti in izpovednosti lastnega glasbeništva. Kot skladatelj ostaja Jakšič tradicionalen v svoji izbiti forme in njenih okvirjev, kar nakazuje že ime dela na današnjem programu: Sonatina da camera. V okvirih formalizma pa skladatelj polni svojo vsebino del z močno izpovednostjo, ki se kaže predvsem v izvirnosti harmonskega kot melodičnega materiala, ki sega od pozne romantike k impresionizmu in razkriva kompozicijski slog, ki se udejanja preko pestrosti harmonskega jezika, osrediščenih okoli melodičnih linij in ritmičnega pulziranja. Delo, ki bo svojo krstno izvedbo doživelo ravno na današnjem koncertnem večeru, pa razkriva skladatelja (do sedaj že proslavljenega komponista vokalne glasbe) tudi kot spretnega pisca del komornih del.

Nedavno preminuli pedagog, jazz pianist in skladatelj Marjan Mlakar je svoj glasbeni izraz našel v skupku najrazličnejših slogov, čigar odsev je izjemno raznolik opus in ogledalo večletnih izkušenj sodelovanja v najrazličnejših rokovskih in jazz skupinah. Predvsem njegova dela za klavir so ga umestila med zanimivejše slovenske ustvarjalce, ki raziskujejo v nesmrtnih krajinah novoromantike, impresionizma in neoekspresionizma.. Odsev povedanega so tudi dela na današnjem programu. Kljub naslovom, ki ostajajo zvesti svoji programski izpovednosti, pa dela poslušalcu razkrivajo mnogo več. Emotions posegajo v svojem glasbenem jeziku po jazzovski harmonski zalogi sredstev in klavirski kvintet Latino Groove, sicer delo, ki je nastalo kot sodelovanju pri študentskega filmskega projekta Akademije za gledališče, radio, film in televizijo v Ljubljani,  v "latino ritmiziranju".

Današnji večer je torej ne samo poklon posamezniku in njegovi izvirni ustvarjalnosti temveč tudi slavje in doprinos, ne samo k tuji, temveč predvsem k slovenski kulturni ustvarjalnosti: skladateljska izčrpna izpoved o življenjskem delu in glasbi, ki še dandanes nastaja in se na koncertnem odru vedno razvija dalje.

"Nuja je poiskati in ujeti lastne sanje! A nobene sanje ne trajajo večno…nadomestijo jih nove, lepše in boljše…"  (Hermann Hesse)


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide SNG Maribor Začasen piškotek; delovanje uvodne spletne strani SNG Maribor (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
SNG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
_ga
_gid
_gat
_gac_*
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google Analytics / Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)

_fbp
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...

Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

SNG Maribor.