5 % popust pri spletnem nakupu za vse predstave in koncerte SNG Maribor!
Stran za slepe in slabovidne

Skok na vsebino | Skok na meni

Slovensko narodno gledališče Maribor

Ponedeljek, 9. december 2019
3. koncert cikla koncertov komorne glasbe Carpe artem

Clara, draga Clara

NAJAVA DOGODKA
ZA TAKOJŠNJO OBJAVO

 

Sreda, 11.  december 2019, ob 19.30
Kazinska dvorana SNG Maribor

V sredo, 11. januarja 2019, bo v Kazinski dvorani SNG Maribor tretji koncert cikla koncertov komorne glasbe Carpe artem.

Osma koncertna sezona Carpe artem 2019/2020, ki nosi naslov Odsevanja, je zasnovana na ciklu vsebinsko in značajsko raznolikih šestih koncertov, ki črpajo iz glasbene zakladnice petih stoletij od najbolj priljubljenih del komorne glasbe do sodobnih, drznih in redko izvajanih kompozicij ter zanimivih in nenavadnih zasedb. V programu celotnega cikla nas zanimajo povezave med velikimi klasičnimi deli in novimi skladbami, ki so jim služile kot navdih: Schubert in Svete, Žuraj in drugi slovenski skladatelji; nemara med skladatelji sodobniki: Telemann in Bach, Brahms in Clara Schumann, Mozart in Mysliveček ― ali pa skozi zgodovino: Schubert in Penderecki, Brahms in Savin.

Tretji koncert cikla bo posvečen dvestoletnici rojstva Clare Schumann, slišali bomo njen Klavirski trio, in njenemu prijateljstvu z Johannesom Brahmsom, na sporedu bo njegov tretji Klavirski kvartet, program pa bo zaokrožil še Klavirski trio slovenskega skladatelja Rista Savina. Pianistka Maja Gombač, ki je zaposlena na graški Univerzi za umetnost, bo oblikovala klavirski kvartet z violinistom Miladinom Batalovićem, violistko Nežo Papler in violončelistom Nikolajem Sajkom.

Z glasbeniki se bo ob 19.00 v Kazinski dvorani pogovarjala dr. Karmen Salmič Kovačič.

Nastopajo
Maja Gombač, klavir
Miladin Batalović, violina
Neža Papler, viola
Nikolaj Sajko, violončelo

Program

Clara Schumann: Klavirski trio v g-molu, op. 17
Allegro moderato
Scherzo: Tempo di Menuetto
Andante
Allegretto

Risto Savin: Klavirski trio št. 2 v g-molu, op. 6
Allegro con brio
Andante
Adagio – Allegro ma non troppo

*******

Johannes Brahms: Klavirski kvartet št. 3 v c-molu, op. 60
Allegro non troppo
Scherzo: Allegro
Andante
Allegro commodo

Nemška skladateljica in pianistka Clara Schumann (1819–1896), hčerka glasbenega učitelja in izdelovalca klavirjev Friedricha Wiecka, katerega učenec je bil tudi Robert Schumann, je bila čudežni otrok. Že pri devetih letih je imela svoj pianistični debut v Gewandhausu v Leipzigu, pri dvanajstih pa je bila že na svoji prvi evropski turneji. Leta 1937 jo je Robert Schumann, ki je živel v njihovi družinski hiši že sedem let, zaprosil za roko. Gospod Wieck je temu močno nasprotoval. Šele po trdem boju in razpletu na sodišču je par lahko leta 1940 zaživel skupno zakonsko življenje in se preselil v Dresden. Clara je v skrbi za številno družino s sedmimi otroki veliko koncertirala, skladala in poučevala. Spopadati se je morala tudi s psihično boleznijo in občutljivostjo svojega moža, ki je zadnji dve leti preživel v zasebnem sanatoriju v Endenichu pri Bonnu. Po njegovi smrti so bile njene koncertne turneje še pogostejše, da je lahko preživela svoje otroke, vendar je bilo zato veliko odsotna. Pogosto je nastopila v Veliki Britaniji in koncertirala vse do leta 1891, medtem ko je s skladanjem morala zaključiti in tako ustvarila svojo zadnji kompozicijski opus že leta 1853 (Tri romance za klavir, op. 22). To je bilo tudi leto prvega srečanja zakoncev Schumann z dvajsetletnim Johannesom Brahmsom, ko ju je mladi skladatelj prvič obiskal na njunem domu v Düsseldorfu. Med umetniki je nastalo vzajemno občudovanje in tesno prijateljevanje, čeprav sta Clara in Johannes gojila še posebno simpatijo, ki se je razvila v ljubezen. Zato glede na njuno ohranjeno korespondenco nekateri Schumannovi biografi celo sklepajo, da je bil sedmi otrok plod njune, ne pa moževe ljubezni. Njun odnos se je namreč rapidno spreminjal od prvega pisma, kjer jo je Brahms naslavljal z "Draga gospa …", do zadnjega, ki se je začelo s "Clara, draga Clara …". Robert Schumann je leta 1954 po neuspelem poskusu samomora pristal v sanatoriju, od koder se ni več vrnil.

Clara Schumann je ustvarila številčno soliden kompozicijski opus, v katerem prevladujejo dela za klavir in samospevi. V Klavirskem triu op. 17 v g-molu (1846), ki predstavlja prvo od dveh edinih komornih skladb, so zaznavni vplivi Haydna, Mendelssohna, Webra in Schumanna. Čeprav je delo bolj eklektično kot inovativno, njen osebni slog razkrivajo zanimivi ritmi in "sveže" modulacije, včasih nepričakovane in subtilne. Delo vseskozi izraža njeno muzikalnost in obrtniško spretnost. Kljub pretežni preprostosti učinkuje izjemno očarljivo in, kot vse skladbe nocojšnjega programa, ga zaznamuje oblikovna jasnost sonatnega cikla.

Čeprav si je v Žalcu rojeni Friderik Širca (1859–1948), z umetniškim imenom Risto Savin, izbral vojaški poklic (v katerem je bil zelo uspešen, saj je dosegel čin generalmajorja), je živel predvsem za glasbo. V okolju, kje je odraščal, ni bilo izrazitih spodbud za njegov glasbeni razvoj, a je kljub temu s štirinajstimi leti ustvaril cerkveno zborovsko skladbo za potrebe na cerkvenem koru. Rad je pel in se kot samouk naučil igranja na klavir. Vojaška kariera ga je vodila na Dunaj in v Prago, v Banja Luko, Sarajevo in Varaždin. Dunaj in Praga sta bili zlasti pomembni postaji v njegovem življenju. Na Dunaju je pet let zasebno študiral kompozicijo pri Robertu Fuchsu, v Pragi pa se je pri Karlu Knittlu izpopolnjeval v inštrumentaciji. V obeh mestih z bogatim glasbenim življenjem so se mu širila obzorja in idejna izhodišča njegovega umetniškega navdiha. Bil je nenehen iskalec, ki je dozorel v enega najpomembnejših slovenskih skladateljev na prelomu iz 19. v 20. stoletje. Bil je prvi, ki je s svojimi samospevi vnesel v slovensko glasbo novoromantične poteze. Uvedel je novoromantični slog tudi v opero – Lepa Vida velja za prvo od teh, Gosposvetski sen pa za prvo novoromantično slovensko zgodovinsko opero. Enako zaslužen je tudi za balet, saj je s Plesno legendico ter Čajno punčko nakazal pot modernemu oblikovanju tega kompozicijskega področja. Med starejšimi slovenskimi skladatelji je bil edini, ki je sledil celo najnovejšim kompozicijskim smerem. Klasicistično-romantična izraznost njegove glasbe se je vedno bolj umikala novoromantični, ta pa impresionizmu in celo tu pa tam konstruktivizmu. Za njegovo glasbo nasploh je značilna zvočna slikovitost kot posledica harmonske barvitosti, njegov smisel za dramatiko pa se izraža v sposobnosti čustvenega stopnjevanja z glasbenimi sredstvi, ki obsegajo poleg skladateljeve nagnjenosti k polifoniji tudi vse drznejše in modernejše harmonije. Čeprav se je uveljavil predvsem na področju opere, samospeva in zborovske glasbe, je ustvaril tudi nekaj orkestralne glasbe (Scherzo, Serenada, Suita za godalni orkester), precej klavirskih skladb in peščico komornih del. Od teh je kar pet napisanih za violino in klavir (Allegretto grazioso, Andante, Balada v Des-duru, Dva intermezza, Serenada), ob Sonati za čelo in klavir pa sta oba njegova klavirska tria edinstvena v njegovem opusu.

Trio v d-molu op. 0 in Trio v g-molu op. 6 sta nastala v času njegovega študija pri Robertu Fuchsu, slednji najverjetneje leta 1894, prvotno kot op. 18. V tistem času se je skladatelj navduševal med drugim tudi nad Brahmsom, kar na poseben način povezuje program pričujočega koncerta. Čeprav ima Trio v g-molu glede na pozno Savinovo kompozicijsko dozorevanje zelo jasno in čisto klasicistično obliko, obliko sonatnega cikla v treh stavkih, brez scherza ali menueta, pa vendar po muzikalnem izrazu že presega običajno šolsko izdelavo. Po melodičnih domislekih je najbolj izrazit srednji stavek (Andante), ki že dodobra razodeva skladateljev smisel za lirična razpoloženja.

Nemški skladatelj in pianist Johannes Brahms (1833–1897) velja za tistega romantičnega umetnika, ki je nadaljeval tradicijo klasicizma v 19. stoletju s tem, da se ni odrekel jasnim in trdnim strukturam t. i. absolutnih oblik baroka in klasicizma. Zunajglasbena oziroma programska vsebina ga ni posebno zanimala, a je kljub temu romantično občuteno glasbeno govorico razvil do subtilne harmonske kompleksnosti pozne romantike. Edward Hanslick, znameniti kritik na Dunaju, kjer je živel tudi Brahms, mu je naredil več škode kot koristi, ko ga je pretirano zagovarjal in ga predstavljal kot nasprotje novoromantičnih skladateljev in njihovih dolgoveznih ter "razvodenelih" programskih skladb. V njegovem opusu zato najdemo simfonije, koncerte, sonate, fuge, preludije, motete, variacije, maše itd. Ob tem je ustvaril več kot dvesto samospevov, zajeten delež pa predstavljajo v njem klavirska dela, komorna glasba s klavirjem in komorna glasba brez klavirja. Ob treh godalnih kvartetih, dveh godalnih kvintetih in dveh sekstetih, kvintetu za klarinet, triu za rog, klavirskem kvintetu, štirih klavirskih triih, več sonatah za klavir, treh za violino, dveh za violončelo in dveh za klarinet, najdemo v njem tudi tri klavirske kvartete. Tretji je nastajal celih petnajst let (končal ga je leta 1875) in v njem, za razliko od njegovih drugih del, skladatelj ni mogel zanikati programske vsebine oziroma zunajglasbene povezave s svojimi čustvi do Clare Schumann. Kot je postalo kasneje znano iz Brahmsovih pisem njegovemu založniku Simrocku, se je v glasbi identificiral z bedo junaka Goethejeva romana Trpljenje mladega Wertherja (1774), ki je gojil brezupno strast do Charlotte. Skladba tako tudi zaključi s kodo, ki nakazuje dokončno predanost usodi. Brahmsa je smrt Roberta Schumanna namreč zelo potrla in šokirala, tako da je razmerje, v kolikor je bilo intimno, s Claro prekinil, ves čas pa ji je še stal ob strani in ji pomagal skrbeti za otroke.

Klavirski kvartet št. 3 ima viharno razgibano čustveno "vsebino": od trpečega boja hrepeneče duše v prvem stavku (prve teme) do tolažeče in upanja polne druge teme, se v Scherzu zopet vrnejo boleči spomini v obliki nebrzdanih sanj. Andante prinese upanje, ki je bilo v drugi temi prvega stavka le nakazano in sodi med najbolj ganljivo in čustveno občuteno Brahmsovo glasbo. Vendar potlačena čustva in strast zopet vzkipijo in pomiritev duši prinese komaj zadnji stavek.

Karmen Salmič Kovačič

 

BIOGRAFIJE GLASBENIKOV

Maja Gombač je z odliko zaključila študij klavirja na Akademiji za glasbo v Ljubljani pri prof. Hinku Haasu, lansko jesen pa še na Univerzi za upodabljajočo umetnost v Gradcu pri prof. Markusu Schirmerju, kjer je prejela najvišjo možno oceno s pohvalo "summa cum laude". Med študijem se je v okviru mednarodne izmenjave eno leto izpopolnjevala tudi pri profesorju Imreju Rohmannu na Mozarteumu v Salzburgu.
Kot solistka je sodelovala s komornim orkestrom Slovenske filharmonije, Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija, orkestrom SNG Opera in balet Ljubljana, orkestrom SNG Opera in balet Maribor, Luksemburškim komornim orkestrom in Ruskim filharmoničnim komornim orkestrom ter z njimi izvedla različne klavirske koncerte J. S. Bacha, W. A. Mozarta, L. van Beethovna in popularni Griegov klavirski koncert v a - molu. Kot del zasedbe sodeluje tudi s Salzburško filharmonijo.
Je nagrajenka številnih mednarodnih tekmovanj (Paul Harris, Davorin Jenko, Antonio Salieri, Rotary Club Valencia, Karlovac) in državnega tekmovanja TEMSIG, kjer je prejela dve zlati odličji: kot solistka (2016, posebna nagrada žirije za izvedbo obvezne skladbe) in kot komorna glasbenica (2014, posebna nagrada žirije za osvojenih 100 točk). Za svoje umetniške dosežke je prejela Prešernovo nagrado Akademije za glasbo v Ljubljani.
Trenutno je zaposlena na Univerzi za glasbo in upodajajočo umetnost v Gradcu, kjer deluje na področju filmske glasbe.

Miladin Batalović je z devetimi leti začel igrati violino v Kragujevcu, končal Glasbeno gimnazijo Kornelije Stanković v Beogradu, kjer je kot solist z orkestrom nastopil z Bruchovim koncertom v g-molu in prejel nagrado za izjemne dosežke. Študiral je v Stuttgartu pri Gerhardu Vossu in Antoniu Spillerju in z odliko dokončal magistrski študij sodobne glasbe pri profesorju Joachimu Schallu. V sezoni 2005/06 je bil član münchenskega radijskega orkestra in sočasno obiskoval mojstrske tečaje pri Wolframu Königu in Jorgeju Sutilu. Od leta 2007 je vodja drugih violin v Simfoničnem orkestru SNG Maribor.

Neža Papler se je pri sedmih letih najprej začela učiti violino v radovljiški glasbeni šoli, potem pa je šolanje nadaljevala na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana v razredu prof. Jerneja Brenceta, pri katerem se je učila violo. Od leta 2012 violo študira na Univerzi za glasbo in upodabljajočo umetnost v Gradcu, sprva v razredu prof. Matthiasa Maurerja, od leta 2014 pa v razredu prof. Christiana Eulerja, pri katerem je z odliko diplomirala leta 2017, sedaj pa pri njem nadaljuje podiplomski študij.
Neža je bila finalistka mednarodnega tekmovanja za violo na Festivalu Bled (2011), dvakrat pa je prav tako prejela prvo nagrado in zlato plaketo na tekmovanju Temsig (2012 in 2015). Poleg solističnih recitalov v Ljubljani in Mariboru je kot solistka nastopila tudi z orkestrom Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana in orkestrom Univerze za glasbo v Gradcu. Redno se izpopolnjuje tudi na mojstrskih tečajih priznanih profesorjev (Vasilij Meljnikov, Stephan Görner, Ida Bieler, Priya Mitchell, Nobuko Imai). Pogosto sodeluje v različnih komornih sestavih (Oberton String Octet) in orkestrih kot sta Junge Deutsche Philharmonie in orkester RTV Slovenija.

Nikolaj Sajko je diplomiral iz violončela v razredu Cirila Škerjanca na Akademiji za glasbo v Ljubljani, kjer je končal tudi znanstveni magistrski študij, podiplomsko pa se je v solistični igri izpopolnjeval na Univerzi Antona Brucknerja v Linzu. Je dobitnik Klasinčeve diplome in nagrade Antonia Tarsie, pomembne uvrstitve pa je dosegel tudi na državnih in mednarodnih tekmovanjih mladih glasbenikov v Gorici, Lieznu, Zagrebu in Ljubljani. Bil je član mednarodnega mladinskega orkestra Gustav Mahler in član Svetovnega orkestra glasbene mladine. Od leta 2006 je namestnik soločelista v Simfoničnem orkestru SNG Maribor ter poučuje na Konservatoriju za glasbo in balet v Mariboru. Od leta 2012 programsko vodi cikel komornih koncertov Carpe artem.

Več informacij:
www.carpeartem.eu
Nikolaj Sajko: info@carpeartem.eu, 041 866171


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide SNG Maribor Začasen piškotek; delovanje uvodne spletne strani SNG Maribor (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
SNG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
_ga
_gid
_gat
_gac_*
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google Analytics / Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)

_fbp
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...

Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

SNG Maribor.