5 % popust pri spletnem nakupu za vse predstave in koncerte SNG Maribor!
Stran za slepe in slabovidne

Skok na vsebino | Skok na meni

Slovensko narodno gledališče Maribor

Sreda, 4. februar 2015

5. koncert cikla Carpe artem

5. februar 2015 ob 19.30, Kazinska dvorana SNG Maribor

NAJAVA DOGODKA
ZA TAKOJŠNJO OBJAVO

5. koncert cikla Carpe artem
5. februar 2015 ob 19.30, Kazinska dvorana SNG Maribor

Nastopajo
Boštjan Lipovšek, rog
Mateja Kremljak, flavta in flavta piccolo
Eva Drolc, oboa in angleški rog
Lovro Turin, klarinet,
Evgen Celcer, bas klarinet
Anzhelika Chernykh, fagot

Program
Carl Nielsen: Pihalni kvintet, op. 43
Allegro ben moderato
Menuet
Preludij (Adagio) – Tema con variazioni

Uroš Krek: Episodi concertanti za flavto, oboo, klarinet, rog in fagot
Lento, quasi maestoso – Adagio – Pochissimo più mosso –
Più mosso – Meno mosso – Sostenuto – Allegro – Allegro di molto

Leoš Janáček: Sekstet Mládí
Allegro
Andante sostenuto
Vivace
Allegro animato

Carl (August) Nielsen (1865–1931) še danes velja za največjega danskega skladatelja, ki je deloval tudi kot dirigent in violinist. Njegov kompozicijski slog predstavlja nekakšno stično polje med pozno romantiko, neoklasicizmom in zmernim modernizmom. Glasbeno občinstvo in kritika cenita predvsem njegovih šest simfonij, solistične koncerte za violino, flavto in klarinet, njegova opera Maškarada iz leta 1906 pa je nemudoma po praizvedbi postala del danske nacionalne glasbene zakladnice. Nielsen velja za mojstra liričnega občutja, odetega v nenavadne harmonske konstelacije, kar je slišno tudi v skladateljevem Pihalnem kvintetu (op. 43). Tristavčno delo, ki ga je Nielsen začel komponirati leta 1922 v švedskem Göteborgu po obisku vaj tedanjega Kopenhagenskega pihalnega kvinteta (flavtist Paul Hagemann, oboist Svend Felumb, klarinetist Aage Oxenvad, hornist Hans Sørensen, fagotist Knud Lassen), v formalnem smislu kaže očitne poteze neoklasicizma. Dobro poznavanje izvajalskih sposobnosti svojih glasbenih kolegov je pripomoglo k nastanku kvinteta z močno osamosvojenimi in gibkimi melodičnimi linijami (z neobičajnim začetkom fagota), ki se v praviloma "neubrani" glasbeni govorici 20. stoletja združujejo v presenetljivo blagozvočno koncertno stvaritev. K omenjeni blagozvočnosti bržkone prispeva tudi močan naslon na klasicistične forme, zlasti na sonatno obliko, ki s svojo tematsko bipolarnostjo pomenljivo določa prvi stavek (Allegro). Sledi nekoliko počasnejši stavek (Menuet), ki evocira galantne ritme preteklosti. Sklepni stavek se začne s počasnim uvodom (Adagio) – v tem stavku namesto oboe nastopi njen različek, angleški rog –, nato pa se razživi v zaporedju kar enajstih variacij, ki se sklenejo s finalno reprizo osnovne teme. Skladateljevo temeljito raziskovanje melodičnih zmožnosti posameznega inštrumenta je pravzaprav najmočnejši dejavnik, ki je prispeval k trajni priljubljenosti ter slavnostno-virtuozni konotaciji tega dela.
Uroš Krek (1922–2008) je s svojimi premišljeno zasnovanimi deli obogatil slovensko glasbo v številnih glasbenih zvrsteh. Poleg komorne in simfonične glasbe je ustvaril pomembna dela na področju vokalne glasbe, saj je pri komponiranju pogosto izhajal iz ljudskega melosa, ki ga je proučeval večji del svojega življenja. Za razliko od svojih skladateljskih kolegov in vrstnikov ni slepo sledil "najmodernejšim" tokovom 20. stoletja, ampak je tudi v svojih "najdrznejših" kompozicijah, v katerih se je sicer občasno spogledoval z modernizmom in dvanajsttonsko tehniko, ostal po izrazu zvest tradiciji romantike, po načinu komponiranja pa (neo)klasicizmu. Kot že namiguje naslov dela Episodi concertanti, ki ga je Krek ustvaril leta 1970 – praizvedba je bila 19. aprila 1971 v zasedbi Pihalnega kvinteta RTV Slovenija –, skladatelj razpre možnost dialoga med izbranimi inštrumenti, vsak inštrument pa v določenem trenutku vsaj začasno prevzame vlogo "pripovedovalca". Kljub vsemu pa ima poseben status rog, ki s svojo solistično introdukcijo razpre zvočni prostor skladbe. Skladatelj je ob svoji osemdesetletnici o delu povedal naslednje: "Skladbo uvaja solistični spev roga, ki mu sledijo svobodne domislice za ves ansambel. V glasbenem jeziku pomeni 'koncertanten' usklajenost med solisti, pri tem pa ohranja vsak posamezni inštrument svojo samostojno vlogo. Proti koncu se ponovno oglasi rog, le da ga sedaj spremljajo vsi ostali inštrumenti, vsak s svojo tematiko. Ta živžav se polagoma umirja in v tišini zamre."
Leoš Janáček (1854–1928) se je v zgodovino zapisal kot eden najpomembnejših čeških skladateljev ob izteku 19. stoletja. Čeprav je izšel iz poznoromantičnega "nacionalnega" sloga Smetane in Dvořáka, je svoja glasbena dela (denimo v opero Jenůfa, ki je pomenila prelomnico njegove kariere) zasnoval na izrazito individualen način, ki ga je odlikovala predvsem nekonvencionalna uporaba harmonije, modalnosti, "govorne melodije" in tudi sicer neortodoksne kompozicijske "logike". Prav tako je v svoja glasbenogledališka in koncertna dela prenesel številne folklorne motive iz rojstne pokrajine Moravske (rodil se je v kraju Hukvaldy). V njegovem bogatem skladateljskem opusu izstopajo poleg že omenjene opere Jenůfa še zgodnja opera Šarka, Kat(j)a Kabanova, Prigode lisičke zvitorepke, Afera Makropulos, številna orkestralna dela (Vlaški plesi, Moravski plesi, Suita za orkester, Taras Bulba, Dunajska simfonija, Sinfonietta) ter vokalno-instrumentalna dela, ki še danes veljajo za izjemno zahtevna (Gospod, usmili se; Amarus, Oče naš, Kantor Halfar, Maryčka Magdónova, Dnevnik izginulega, Glagolitska maša idr.). Janáček je svoj pihalni sekstet (Sekstet Mládí) za flavto, oboo, klarinet, rog, fagot in bas klarinet napisal v času praznovanja svojega 70. rojstnega dne, tj. julija 1924 in v času tritedenskega dopustovanja na svoji domačiji. Prvi povod za nastanek dela je bil bržkone skladateljev obisk glasbenega festivala Mednarodnega društva za sodobno glasbo v Salzburgu avgusta 1923. Nekoliko ponesrečena praizvedba seksteta (zaradi poškodbe na oboi in klarinetu) je bila 21. oktobra 1924 v brnskem Kulturnem domu (Besední dům). Neprimerljivo večji uspeh pa je Janáčkov sekstet doživel po praški izvedbi 25. novembra istega leta. Štiristavčno delo, za katerega je skladatelj prejel tudi nagrado Češke akademije znanosti naslednje leto (1925), prevevajo nenavadna mladostna svežina, tehnična zahtevnost, brbotajoče melodične domislice in premišljeno kontrastiranje tematskega gradiva. Razigranost prvega stavka (Allegro) je vpeta v glasbeno obliko prostega rondoja, za glavno temo pa so se uveljavile domneve, da naj bi bila zgrajena po ritmu besedne zveze "mladost, zlata mladost" (v moravskem narečju). Počasnejši drugi stavek (Andante sostenuto) je zasnovan kot tema s štirimi prostimi variacijami, ki se premišljeno razgrnejo med vseh šest inštrumentov. Tretji stavek (Vivace) se občinstvu predstavi kot scherzo z objestno melodijo v flavti piccolo. To je skladatelj povzel po svoji miniaturi, Koračnici modrih dečkov, ki so jo peli in žvižgali dečki iz nekega moravskega samostana, sklepni stavek pa zaokroži sekstet z reminiscenco glavne teme prvega stavka v kombinaciji z novim glasbenim gradivom in motivičnimi izpeljavami, ki še danes zvenijo nadvse "moderno".


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide SNG Maribor Začasen piškotek; delovanje uvodne spletne strani SNG Maribor (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
SNG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
_ga
_gid
_gat
_gac_*
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google Analytics / Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)

_fbp
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...

Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

SNG Maribor.