5 % popust pri spletnem nakupu za vse predstave in koncerte SNG Maribor!

Skok na vsebino | Skok na meni

Slovensko narodno gledališče Maribor

Vesele harmonije razstavljenega orkestra

Simfonični orkester SNG Maribor
Dirigent Simon Robinson

Program

Paul Dukas: Fanfare k baletu Peri (trobilni ansambel)

Wolfgang Amadeus Mozart: Divertimento št. 1 v D-duru, K. 136 (godalni ansambel)
Allegro
Andante
Presto

Mateo Albéniz: Sonata v D-duru (Natalija Ristić, harfa)

Richard Strauss: Serenada za pihala v Es-duru, op. 7 (pihalni ansambel)

Lojze Krajnčan: Lov (trobilni ansambel)

Scott Joplin: The Entertainer (tolkalni ansambel), avtorji priredbe: Robert Krček, Lovro Ašič, Krištof Hrastnik

Spletni koncert Vesele harmonije razstavljenega orkestra vam s pomočjo digitalne tehnologije prinaša raznolik nabor skladb, ki so nastajale med poznim 18. stoletjem, pozno romantiko in aktualno sodobnostjo. Glasbeni dogodek tako začenjamo s pompozno fanfarno uverturo k baletu Peri francoskega skladatelja Paula Dukasa (1865–1935), ki je širši javnosti sicer bolj znan po svoji simfonični pesnitvi Čarovnikov vajenec (L'apprenti sorcier). Dukasova glasbena govorica, ki jo sicer napaja harmonsko bogata zvočnost fin de siècla, se v tej kratki uverturi kaže še posebej dramatična, saj jo poleg izrazitih punktiranih ritmov preveva tudi duh orienta. Prav mistični svet vzhoda, ki je upodobljen v baletu Peri, naj bi navdihnil Dukasa, da je k umirjeni baletni pastorali dodal še fanfare, ki naj bi nemirni publiki dale jasen znak, da se umiri in posede.

Naslednja skladba, žuboreč tristavčni Divertimento v D-duru (K. 136), je nastala izpod peresa šestnajstletnega Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756–1791), ki je zimski čas leta 1772 preživel kar v rojstnem Salzburgu, kjer se je posvečal komponiranju nove opere serie Lucio Silla za milansko Kraljevo vojvodsko gledališče. Kot nakazuje že samo ime, ima Divertimento nespregledljivo razvedrilno noto, ki v poslušalcu vztrajno prebuja optimistično razpoloženje in v njem ne popusti tako rekoč vse do konca. V poznem najstniškem obdobju, ki je Mozarta gnalo v kritičnost do določenih prevzetih glasbenih manir in postopno odkrivanje lastnega (kultiviranega) sloga, se tako še vedno kaže naklonjenost rahločutnemu slogu (nem. empfindsamer Stil) Carla Philippa Emanuela Bacha, za katerega so značilne naglo pulzirajoče basovske linije ter lahkotne in ljubke melodije s številnimi okraski – in prav te elemente lahko najdemo v samem ospredju Mozartovega plastičnega zvočnega toka.

Koncertno dogajanje razpolavlja priljubljena Sonata v D-duru za čembalo španskega skladatelja Matea Albéniza (ok. 1755–1831), ki je sicer živel v času vzpona dunajskega klasicizma, čeprav je sam ustvarjal v poznobaročnem oziroma rokokojskem slogu, ki še najbolj spominja na virtuozno monodičnost Domenica Scarlattija. Albénizova sonata za čembalo, ki že v uvodnih taktih izvablja kolorit španske pokrajine s sinkopiranimi ritmi, je pozneje doživela več aranžmajev za različna glasbila, med katerimi je zlasti v latinskem kulturnem svetu še posebej priljubljena različica za kitaro, ki jo je možno – kot boste lahko prisluhnili tudi na tem koncertu – karseda prepričljivo poustvariti tudi na harfi.  

Da nam lahko tudi pihalni ansambel pričara bogato zvočno paleto, nas prepriča Serenada v Es-duru (op. 7) za trinajst pihal Richarda Straussa (1864–1949), ki jo je zasnoval v (enostavčni) sonatni obliki. Kot napoveduje že naslov skladbe, si je Strauss prizadeval doseči izrazito melodičen oziroma liričen značaj, s katerim bi lahko izpovedal naklonjenost do ljubljene osebe oziroma preprosto udejanjil gesto glasbene kurtoazije, ki je lahko namenjena komurkoli. Tesna prepletenost obeh glasbenih tem, ki ju povezuje kratki harmonski zasuk v molu, dobi novo razsežnost v izpeljavi, ki jo začenjata oboi nad ležečimi toni rogov in kontrafagota, medtem ko rastoča zvočna figura v najnižje uglašenih pihalih ustvarja občutek pričakovanja, še posebej ko se približujemo tematski reprizi. Slednjo Strauss začenja z bržkone najlepšim utrinkom serenade, ko kvartet rogov zaigra prvo temo z vseprežemajočo toplino, glasbeni tok pa se postopoma zaključuje z nežnimi gestami flavt, ki v posameznih odbleskih napovedujejo melodične linije, ki jih Strauss namenjal sopranskim glasovom v svojih poznejših operah.

Spletni koncert zaključujemo z bolj razgibanimi ritmi, in sicer s skladbo Lov uveljavljenega slovenskega skladatelja, aranžerja, dirigenta in pozavnista Lojzeta Krajnčana (r. 1961), katerega glasbena pot je tesno povezana z novejšimi žanri jazza, ter s priredbo za tolkala ene izmed najbolj znanih skladb The Entertainer, ki jo je na začetku 20. stoletja (natančneje leta 1902) ustvaril mojster ragtima, Scott Joplin (1868–1917). Prav Joplinov ustvarjalni prispevek je izrazito obogatil ameriško zvočno krajino poznega 19. in zgodnjega 20. stoletja, saj so njegovi "raztrgani" (ang. ragged) oziroma s sinkopami bogati ritmi na široko utrli pot novim glasbenim stilom, kot so stride, jazz in swing.     


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide SNG Maribor Začasen piškotek; delovanje uvodne spletne strani SNG Maribor (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
SNG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
_ga
_gid
_gat
_gac_*
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google Analytics / Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)

_fbp
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...

Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

SNG Maribor.