5 % popust pri spletnem nakupu za vse predstave in koncerte SNG Maribor!

Skok na vsebino | Skok na meni

Slovensko narodno gledališče Maribor

Koncert Simfoničnega orkestra SNG Maribor s solisti Akademije za glasbo UL

Simfonični orkester SNG Maribor
Dirigentka:  Mojca Lavrenčič (alumna)
 
Solisti: 
Lara Pelikan, harfa 
Mentorica: izr. prof. Mojca Zlobko Vajgl

Viktor Radić, klavir 
Mentorica: prof. Tatjana Ognjanović

Darko Arsov, klavir 
Mentor: prof. Aleksandar Serdar

Špela Šrgan, klarinet
Mentor: izr. prof. Andrej Zupan


Spored:
François Adrien Boieldieu: Koncert za harfo in orkester v C-duru
 
Sergej Prokofjev: Koncert za klavir in orkester št. 3 v C-duru, op. 26
 
Peter Iljič Čajkovski: Koncert za klavir in orkester št. 1 v b-molu, op. 23
 
Carl Maria von Weber: Concertino za klarinet in orkester v Es-duru, op. 26 
 

Sodobna oblika koncerta in njegovi derivati so se hkrati s simfonijo, sonato ter godalnim kvartetom razvijali skozi celo osemnajsto stoletje. Vse te forme pa so se skozi "Mozartovega duha in Haydnove roke" prenesle v naslednje stoletje in še dlje. Koncert je kot glasbena oblika, ki postavlja solista pred orkester, velikemu številu skladateljev ter drugim glasbenikom predstavljal pomembno izhodišče pri njihovem uveljavljanju v umetniškem, glasbenem svetu. Koncert namreč ponuja enkratno priložnost, da se posameznik izpostavi in predstavi kritičnemu občestvu. Izkaže se lahko s svojo virtuoznostjo in muzikalnostjo. Na nocojšnjem koncertu bomo slišali štiri take koncerte za tri različne instrumente.
Harfa se redkeje pojavlja na velikem koncertnem odru. Skladatelji ji nikoli niso posvečali posebne pozornosti, zato je zanjo nastalo manjše število koncertantnih del, v orkestru pa je bila pogosto porinjena v ozadje, kjer je imela predvsem spremljevalno ali barvno vlogo. Eno izmed pomembnejših del za harfo je Koncert za harfo in orkester v C-duru, francoskega skladatelja François-Adriena Boieldieua, rojenega leta 1775 v kraju Rouen. Slabi dve desetletji kasneje, v času Jakobinske diktature v postrevolucijskih časih, je bil Rouen eno redkih mest, v katerih je glasbeno življenje potekalo nemoteno. Ravno v tem času je Boieldieu napisal svoja prva dela, hkrati pa se je uveljavil tudi kot uspešen koncertni pianist. Pomemben vpliv na mladega Boieldieua je imelo glasbeno gledališče, posebej žanr opéra comique. Leta 1793 je napisal svojo prvo opero Krivo dekle, s katero je požel kar nekaj uspeha. Naslednje leto je nadaljeval s solističnim koncertiranjem ter v Parizu objavil svojo prvo zbirko romanc. Uspeh prve opere ga je spodbudil k nadaljnjemu pisanju oper. Kmalu se je v upanju, da bi se uveljavil kot operni skladatelj, preselil v Pariz. V samo enem letu je ustvaril tri komične opere, s katerimi se je uveljavil kot eden izmed vodilnih francoskih opernih skladateljev. Instrumentalni glasbi nikoli ni posvečal preveč pozornosti. V mladosti je napisal nekaj klavirskih del, ki so mu kasneje prinesla mesto profesorja klavirja na pariškem konservatoriju. Leta 1795 je spoznal Sebastiana Erarda, izdelovalca harf ter klavirjev, ki ga je navdušil nad komponiranjem za harfo. Leta 1801, istega leta kot je Erard prijavil patent za izboljšano obliko harfe, je Boieldieu napisal Koncert za harfo in orkester.
Koncert za harfo in orkester v C-duru je napisan v treh stavkih, pri čemer je prvi približno tako dolg kot oba ostala skupaj. Prvi stavek se začne s slovesno temo, ki jo po predstavitvi orkestra s še bolj briljantnimi efekti povzame harfa. V nadaljevanju je ves čas v ospredju solist, ki pokaže svoje mojstrstvo v srednjem delu, orkester služi predvsem spremljavi. Sledi kratek počasen stavek, ki v drugem delu vsebuje melodijo, ki bi jo lahko zasledili v kateri izmed Boieldieujevih oper. Med drugim in tretjim stavkom ni prekinitve, oblikovan pa je zadnji stavek kot rondo, ki je z vsako epizodo bolj ekstrovertiran in svetel, le pred prvo ponovitvijo teme se pojavi nekoliko "temnejša" kadenca.

Medtem ko je Boieldieu nekaj let deloval v Sankt Peterburgu, je Sergej Prokofjev študiral tam na konservatoriju. Po študiju se je uveljavil kot skladatelj in pianist. Večji preboj mu je uspel leta 1915 s Skitsko suito, skladbo za orkester, ki je združevala glasbo za balete, ki jih je naročil Sergej Djagilev. Že prva dva klavirska koncerta, ki sta bila precej disonantna in virtuozna, sta mu prinesla določeno prepoznavnost. Leta 1918 se je prek Tokia odpravil proti Združenim državam. V Ameriki pa se ni počutil dobro; ni mu bila všeč družba, občinstvo, formati koncertov. Vseeno pa je v tem času napisal nekaj svojih uspešnejših del, na primer opero Zaljubljen v tri oranže. Že po štirih letih se je vrnil na domač kontinent, a tokrat v zahodni del Evrope. Poletje 1921 je preživel na zahodu Francije, kjer je zaključil svoj Koncert za klavir in orkester št. 3 v C-duru, za katerega so prve skice nastale že iz leta 1911, ko se je spogledoval z idejo, da bi pisal kar tri klavirske koncerte hkrati. Koncert je bil dokončan v relativno kratkem času, saj se mu je ves tematski material nabral že skozi leta skiciranja. Koncert je še vedno diatonične narave in vključuje reminiscence na rusko ljudsko glasbo. Prokofjev ga je premierno odigral 16. decembra 1921 v Čikagu, en mesec kasneje pa še v New Yorku.
Koncert ima klasično formo s tremi stavki, ki jih zaznamujejo lirične pasaže in glasba orkestra, ki presega spremljevalno vlogo. Prvi stavek v uvodnem Andante odpre dolga, lirična tema klarineta, ki se razširi na celoten orkester. V Allegru lirično vzdušje godal nepričakovano zmoti vstop klavirja z bujnim, tekočim izbruhom virtuoznosti. Druga tema je veliko bolj disonantna in tonalno nejasna, najprej nastopi v orkestru in znova razširi z vstopom solista. Drugi stavek je tema s petimi variacijami, ki nakazujejo skladateljev glasbeni sarkazem. Centralna tema je oblikovana kot nekakšna gavota, ki je predstavljena v orkestru, solist pa se priključi šele v prvi variaciji. Verjetno najbolj znana je četrta variacija, ki pokaže temo v bolj meditativni naravi v prostem dialogu med klavirjem in orkestrom. Tretji stavek je Prokofjev označil kot "prepir" med solistom in orkestrom, saj glavno temo orkestra prekine nasprotujoča tema solista. V nadaljevanju se glasba nekoliko umiri, vendar se v kodi ponovno vzpostavi boj med orkestrom in solistom.

Peter Iljič Čajkovski je bil prvi ruski skladatelj, ki je imel velik vpliv na skladatelje izven lastne države. Prav tako kot Prokofjev se je izobraževal na sanktpeterburškem konservatoriju, vendar mnogo let prej. Koncert za klavir in orkester št. 1 v b-molu, op. 23 je nastal leta 1875. Še vedno ostaja nejasno, komu je bila skladba namenjena, saj je dolgo veljalo, da naj bi bila posvečena Nikolaju Rubinsteinu, vendar to ne drži. Res je, da si je Čajkovski želel, da bi skladbo izvedel Rubinstein na koncertu Ruskega glasbenega društva leta 1875 v Moskvi. Prvo verzijo tega koncerta je pokazal prav Rubinsteinu, ki je delo močno skritiziral, a je svojo ostro sodbo kasneje popravil in postal goreč zagovornik dela.  Čajkovski je koncert večkrat popravil, prva popravljena različica je izšla poleti 1879 in druga v decembru 1888.
Čajkovski je s tem delom na novo definiral Chopinov tip klavirskega koncerta z močno izpostavljenim solistom. Orkestru je dal bolj izstopajočo izrazno vlogo in mu namenil tudi obsežne pasaže, v katerih je klavir zgolj spremljava. Koncert se začne z znamenitim fanfarnim uvodom s sledečo lirično temo v godalih, ki jo klavir spremlja z akordskimi skoki. Stavek nato postreže s še tremi temami. Prva predstavlja nevrotično ukrajinsko, ljudsko pesem, ki jo je Čajkovski nekoč slišal od nekega slepega berača. Druga tema, ki jo predstavijo klarineti, je melanholičnega značaja, tretjo temo pa napovejo godala in je bolj nežne narave. Zadnji dve temi se prepletata, glasba prehaja med njima z ekspresivnimi klavirskimi pasažami. Počasni drugi stavek otvori flavta z delikatno, nežno melodijo, ki jo nato prevzame klavir. Hitrejši srednji del stavka povzema popularno francosko skladbo Človek se more zabavati, plesati in smejati, ki jo je Čajkovski rad prepeval v mladosti skupaj s svojim bratom. Podobno kot prvi stavek se tretji začne burno in tudi ta temelji na ukrajinski ljudski tematiki. Kontrastno temu se nato pojavi pevna melodija v violinah. Zadnji stavek, rondo, se začne s kratko predstavitvijo, ki ji sledi koračnica. Drugi odsek sloni na lirični melodiji, medtem ko je tretja tema značilno punktirana in se večkrat ponovi v različnih tonalitetah. Na koncu sledi še koda, ki se razvije do veličastnega zaključka.

Tako kot je Boieldieu pomembno pripomogel k razvoju glasbe za harfo, je njegov sodobnik Carl Maria von Weber ključno vplival na razvoj glasbe za klarinet. Weber je prvo izobrazbo dobil pri svojem očetu, violinistu Francu Antonu, kasneje pa je svoje šolanje nadaljeval v Hildburghausnu pri oboistu Johannu Petru Heuschkelu in pri mlajšem bratu Josepha Haydna Michaelu. V svoji karieri je deloval kot vodja opere v Pragi in Dresdnu. Weber je pomemben tudi za razvoju nemške nacionalne opere, saj je z opero Čarostrelec ustvaril prvo nacionalno opero. Leta 1911 je napisal kar tri koncerte za klarinet, ki jih je posveti svojemu prijatelju, profesionalnemu klarinetistu Heinrichu Baermannu. Eno izmed pomembnejših del za klarinet iz tega obdobja je Concertino za klarinet in orkester, op. 26. Baermann je bil eden prvih klarinetistov, ki je igral na za tisti čas nov tip klarineta z več zaklopkami in pri katerem je jeziček pritiskal ob spodnjo ustnico. Concertino je Weber napisal v zgolj šestih dnevih in dva dni kasneje je že bil premierno zaigran na koncertu, ki se ga je udeležil tudi knez Maksimilijan I. Bavarski. Knez je bil nad delom tako navdušen, da je Webru naročil še dva velika koncerta za klarinet. Concertino je pravzaprav samo manjša oblika standardnega koncerta. Concertino, op. 26 je napisan v enem stavku in se iz mirnega uvodnega dela prelevi v virtuozne variacije teme.
- Anže Knez in Dominik Stele, študenta Oddelka za muzikologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani

Lara Pelikan (1997) je svojo glasbeno pot začela v glasbeni šoli Celje pri prof. Eriki Frantar, ki jo nato kot profesorica spremljala skozi vso nižjo in srednjo stopnjo.
V šolskem letu 2016/17 se je vpisala na Akademijo za glasbo v Ljubljani, v študira v razredu profesorice Mojce Vajgl Zlobko.
Uspešno se je predstavila na raznih domačih in mednarodnih tekmovanjih, kjer je osvojila več zlatih, srebrnih in bronastih plaket ter nagrad. Leta 2018 se je udeležila tekmovanja mladih glasbenikov Slovenije TEMSIG in osvojila zlato plaketo in drugo nagrado.
Redno se udeležuje raznih seminarjev in mojstrskih tečajev pri priznanih domačih in tujih harfistih, kot so Diana Grubišić Ćiković, Coline-Marie Orliac, Patrizia Tassini, Moira Karen Vaughan, Irina Zingg, Stephen Fitzpatrick, Gunnhildur Einarsdottir, Petra van der Haide …
Aktivno sodeluje z orkestri, kot so Simfonični orkester GŠ Celje, Simfonični orkester Ravne na Koroškem, Simfonični in Pihalni orkester Akademije za glasbo Ljubljana, Orkester slovenske policije, Orkester Simfonika Vrhnika, Pihalni orkester Logatec … in v raznih komornih zasedbah.
Kot solistka je nastopila na skladateljskem večeru v Slovenski filharmoniji, ob tej priložnosti je krstno izvedla skladbo slovenskega skladatelja Žarka Živkoviča.

Viktor Radić (1996) je pričel študij klavirja pod vodstvom prof. Ivane Branovački, in nadaljeval srednjo  šolo pri prof. Srđanu Dalagiji na Glasbeni šoli Isidor Bajić v Novem Sadu. Je dobitnik več nagrad na državnih in mednarodnih tekmovanjih v Srbiji in tujini, kot so Virtuosi per musica di pianoforte, Češka; San Dona di Piave, Italia; Memorijal Isidor Bajić, Srbija; Mednarodno klavirsko tekmovanje Janez Matičič, Slovenija. Je prejemnik štipendije Yamaha Music Foundation of Europe.
Nastopal je v pomembnejših koncertnih dvoranah v Beogradu in na festivalih, kot so BEMUS, NIMUS, FESTUM v Srbiji, in Chopin Piano Fest na Kosovu. Solistično se je predstavil s FMU orkestrom leta 2018.
Udeležil se je mojsterskih tečajev in delavnic pri Arbu Valdmiju, Svetlani Bogino, Brunu Caninu in Aleksandru Madžarjem. Prvo stopnjo študija je končal pri prof. Lidiji Stanković na Fakulteti muzičke umetnosti v Beogradu, nato se je odločil za nadaljevanje študija na Akademiji za glasbo v Ljubljani v razredu prof. Tatjane Ognjanovič.

Pianist Darko Arsov (1997) se je po končani osnovni glasbeni šoli vpisal v glasbeno šolo ‘Sergej Mihajlo’ v Štipu. Študij klavirja nadaljuje na Akademiji za glasbo v Ljubljani v razredu prof. Vladimirja Mlinarića.
Na domačih in mednarodnih tekmovanjih v Makedoniji in Srbiji je prejel več nagrad, med drugim prve nagrade na tekmovanju Davorin Jenko v Srbiji, mednarodnem tekmovanju v Šabcu, Srbija in na več državnih tekmovanjih v Makedoniji. Prav tako je prejel prvo nagrado na Mladinskem klavirskem festivalu v Skopju. Na mednarodnem tekmovanju Ohrid pearls v Ohridu je prejel 3. nagrado in nagrado za najboljšo izvedbo skladbe makedonskih skladateljev. Na mednarodnem tekmovanju v Tivatu (Črna gora) je osvojil prvo nagrado. Udeležil se je več seminarjev pri profesorjih, kot so Đorđo Milojković, Ruben  Dalibaltajan, Julia Gubajdullina in Aleksandar Serdar. Študiral je tudi pri svetovno uveljavljenem makedonskem pianistu Simonu Trpčeskem.

Špela Šrgan (1995) je začela igrati klarinet s sedmimi leti v pod mentorstvom Primoža Razborška. Srednjo šolo je obiskovala na 1. Gimnaziji v Celju, smer Umetniška gimnazija, v razredu prof. Jurija Hladnika. Trenutno študira na Akademiji za glasbo Ljubljana v razredu prof. Andreja Zupana. Udeležuje se seminarjev pri priznanih klarinetistih, kot so Mate Bekavac, Paolo Beltramini, Jože Kotar in Shirley Brill.
Špela je članica kvarteta Four Characters, s katerim je lansko leto na Tekmovanju mladih glasbenikov Slovenije osvojila zlato plaketo in prvo mesto. Tekmovanj se udeležuje tudi samostojno. V času dosedanjega izobraževanja se je udeležila številnih mednarodnih tekmovanj in Tekmovanja mladih glasbenikov Slovenije, kjer je prejela zlate in srebrne plakete ter prve nagrade.
Samostojno in kot članica kvarteta Four Characters redno koncertira na recitalih po Sloveniji in tujini v organizaciji festivala Lent, Akademije za glasbo UL in Glasbene mladine ljubljanske. Je članica Pihalnega in Simfoničnega orkestra Akademije za glasbo UL, sodeluje pa tudi s Slovenskim orkestrom klarinetov.

Mojca Lavrenčič je svojo glasbeno šolanje začela z učenjem violine in klavirja v Ajdovščini, končala pa junija 2018 z diplomo summa cum laude iz orkestrskega dirigiranja na Akademiji za glasbo v Ljubljani pod mentorstvom red. prof. Marka Letonje in doc. Simona Dvoršaka. Prejela je študentsko Prešernovo nagrado za koncertno dejavnost, zlato priznanje in lavreat na mednarodnem tekmovanju komplementarnega klavirja v Nišu ter srebrno priznanje za čembalo na mednarodnem tekmovanju Svirel. Leta 2016 je debitirala kot dirigentka v SNG Opera in balet Ljubljana z monoopero Dnevnik Ane Frank Grigorija Frida, v naslednjem letu pa je dirigirala še mladinsko baletno predstavo Peter in volk Sergeja Prokofjeva ter opero Philipa Glassa Lepotica in zver. Glasbeno je vodila krstno izvedbo otroške pravljične opere Gospod in hruške slovenskega skladatelja Dušana Bavdka. Sledile so še predstave Offenbachove opere Hoffmannove pripovedke ter baletna predstava Giselle Adolpha Adama, Brahmsovi Ljubezenski valčki ter operi Devica Orleanska in Luisa Miller. Mojca Lavrenčič je dejavna tudi zunaj gledaliških okvirov: občasno vodi poklicne orkestre (Orkester Slovenske vojske, Orkester Slovenske filharmonije, Simfonični orkester RTV Slovenija) in priložnostne komorne sestave. V sezoni 2017/2018 je bila kapelnica Glasbene kapele Jezuitskega kolegija, oktobra 2018 pa je prevzela mesto umetniške vodje Simfoničnega orkestra Grex Symphoniacorum Univerze v Ljubljani. V domači Vipavi vodi enega trenutno najboljših tamburaških orkestrov v Sloveniji – Tamburjaše.


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide SNG Maribor Začasen piškotek; delovanje uvodne spletne strani SNG Maribor (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
SNG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
_ga
_gid
_gat
_gac_*
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google Analytics / Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)

_fbp
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...

Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

SNG Maribor.