Valentina Turcu
Carmen
R. Ščedrin/V. Turcu Carmen (balet)
Balet Carmen za godalni orkester in tolkala je nastal leta 1967 in spada med najizvirnejša in obenem tudi najuspešnejša dela ruskega skladatelja Rodiona Ščedrina. Kot diplomant glasbenega konservatorija v Moskvi je bil eden izmed najpomembnejših glasbenih osebnosti nekdanje Sovjetske zveze. Mednarodni sloves je dosegel s svojimi baleti – večino jih je napisal za svojo ženo Majo Plisecko, eno izmed največjih ruskih primabalerin 20. stoletja. Ščedrinova smela
orkestracija, duhovito preoblikovanje ritmičnih detajlov, sopostavljanje različnih razpoloženj in mestoma grobo prepletanje glasbenih motivov iz zadnjega stavka (farandola) iz scenske glasbe Arležanka – slednjo je Bizet napisal k istoimenski Daudetovi drami – so s svojevrstnim ikonoklazmom Bizetove opere po večini šokirali estetske puriste. Kljub temu je eden največjih zagovornikov baletne novitete postal veliki duh ruske glasbe 20. stoletja, Dmitrij Šostakovič, ki je v glasbenem
delu videl zgledni primer umetnosti kongenialne transkripcije in plesnega slavja.
Plesna kreacija baletne plesalke in koreografinje Valentine Turcu se bo v mariborskem Baletu po izjemno uspešni premieri Romeo in Julija Sergeja Prokofjeva (v sezoni 2012/2013) osredotočala predvsem na senzualni plesni magnetizem, ki izvira iz erotičnega naboja in libidinalne moči dekadentne protagonistke Carmen. Baletni libreto tako vseskozi ostaja fokusiran na osnovno premiso zgodbe – ljubezensko potenco ženske, svobodno izkušanje erotike in njeno vpetost v ljubezenski trikotnik med Don
Joséjem in Escamillom. K celoviti podobi in vzpostavitvi svojevrstne avre plesnega spektakla prispeva tudi kostumografska podoba v kreaciji mednarodno uveljavljene izraelske umetnice Michal Negrin, ki s svojim edinstvenim fantazijsko arabesknim in neoklasičnim čutnim slogom navdušuje gledalce ter poznavalce mode in kulture oblačenja po vsem svetu.
Koreografska kreacija Valentine Turcu popolnoma prevede Ščedrinovo glasbeno ekspresijo v neoklasični plesni medij, kar pojasnjuje tudi ustvarjalka s svojimi besedami: "Rodion Ščedrin je opero Carmen predelal zelo plesno, ritmično, dramatično in resnično strastno in dinamično. Podčrtal je vsako frazo, v kateri so zelo jasni konflikti, osebnost likov in medčloveški odnosi – ne samo v sami zgodbi, ampak tudi izven nje. /…/ Balet Carmen je nedvomno melodičen; tudi sama zgodba je
prežeta s čustvi, željo, ljubosumjem, strastjo, obsedenostjo in posesivnostjo na eni kot tudi žalostjo na drugi strani. In prav ta dualizem je nemara razlog, da se vedno znova ukvarjam s prav takšnimi nemoralnimi junakinjami, kot je Carmen."
Povezane vsebine
- Novice | 27.03.2014 Premiera Paquite in Carmen v Baletu SNG Maribor - Paquita po Petipaju in Carmen v koreografiji Valentine Turcu
- Sporočila za javnost | 25.03.2014 Premiera Baleta SNG Maribor: Paquita po Petipaju in Carmen v koreografiji Valentine Turcu
- Fotografije za medije Carmen - balet Valentine Turcu na glasbo Rodiona Ščedrina
- Novice | 14.10.2013 Valentina Turcu in Balet SNG Maribor prejela strokovni nagradi DBUS
- Sporočila za javnost | 03.06.2014 Veliko gostovanje Opere in Baleta SNG Maribor: Bizetova Carmen na Japonskem
- Sporočila za javnost | 10.07.2015 Balet SNG Maribor ponovno na Dubrovniških poletnih igrah: Nevarna razmerja, Stabat Mater in Rekviem za dva stola
- Novice | 04.11.2014 Stabat Mater Edwarda Cluga in Nevarna razmerja Valentine Turcu in Lea Mujića - Premiera Baleta SNG Maribor
- Novice | 11.07.2015 Balet SNG Maribor ponovno na Dubrovniških poletnih igrah
- Sporočila za javnost | 17.10.2013 Gostovanje Baleta SNG Maribor na Finskem - Don Kihot, Radio and Juliet in Paquita na festivalu Savcor Ballet
- Novice | 16.03.2018 Slovensko narodno gledališče Maribor odhaja na veliko gostovanje v Kolumbijo - Medeja ter Stabat Mater in Le Sacre du Printemps na 16. Iberoameriškem gledališkem festivalu v Bogoti