Ferdinand Hérold/Ludwig Hertel (aranžma Jean-Michel Damase)
Navihanka
La fille mal gardée
Koreograf: Vladimir Derevianko
Balet Navihanka, z izvirnim francoskim imenom La fille mal gardée (Slabo čuvano dekle), je eden redkih primerov baletnih sižejev, ki je ob primerni oživitvi oziroma aktualizaciji kljub svoji dolgoživosti zmeraj dobrodošla in sveža stalnica velikih baletnih podijev. Komična vsebina baleta v dveh dejanjih, ki jo je po neki anekdoti navdihnila litografija La réprimande Pierre-Antoina Baudouina iz leta 1789, se je najprej udejanjila v glasbeno-baletnem pastišu, in sicer v koreografiji baletnega mojstra Jeana Berchera Daubervala na glasbo petinpetdesetih priljubljenih francoskih napevov. Balet Navihanka, ki je bil prvič uprizorjen 1. julija 1789 v Velikem teatru (Grande théâtre) v Bordeauxu, še danes ostaja brez jasnega glasbenega avtorstva – dalj časa se je domnevalo, da je bil skladatelj kar sam Dauberval, saj je veljal za spretnega violinista.
Prvi naslov baleta (Le ballet de la paille, ou Il n'est qu'un pas du mal au bien) je vseboval dokaj dolgo, a moralično-poučno misel (Balet iz slame, ali Le majhen korak od zlega proti dobremu), bržkone pod vplivom razsvetljenske misli Voltaira in Rousseauja. Baletni libreto tako ponuja razmeroma enostavno sentimentalno pripoved, značilno za zgodnjeromantično obdobje, in sicer o dveh mladih zaljubljencih s podeželja, Lisi in Colasu, ki ju razdvajajo socialne razlike in
tradicija vnaprej dogovorjenih porok.
Današnja Navihanka se po navadi predstavlja v dveh različicah: številne baletne institucije, ki pretežno sledijo ruski tradiciji, izhajajo iz različice Aleksandra Gorskega na glasbo Petra Ludwiga Hertela (in v instrumentalni priredbi Riccarda Driga), sodobna publika na zahodu pa je bržkone najbolj seznanjena z varianto koreografske postavitve Fredericka Ashtona, in sicer na glasbo Louisa Josepha Hérolda v aranžmaju Johna Lanchberyja iz leta 1828. Mariborsko različico Navihanke bomo
lahko občudovali v koreografiji Vladimirja Derevianka, nekdanjega prvaka Baleta moskovskega gledališča Bolšoj in dolgoletnega umetniškega direktorja in koreografa Baleta dresdenske SemperOper. Glasbena priredba za simfonični orkester je delo Jean-Michela Damaseja po izvirni glasbeni predlogi Ferdinanda Hérolda in Ludwiga Hertela.
Zasedba
Dirigent: Mladen Tarbuk
Lisa - Tetiana Svetlična, Catarina de MenesesColin - Yuya Omaki, Matjaž Marin
Marceline - Sytze Jan Luske, Vadim Kurgajev
Nicaise - Matjaž Marin, Yuya Omaki
Michaud - Petar Marić
Vrtnar - Slavčo Stoleski
Guvernanti - Marina Krasnova, Helena Klasič
Notar - Gabriel Marin
Lisini prijatelji - Branka Popovici, Asami Nakashima, Alexandru Pilca, Filip Jurič
Vaščanke - Blaga Stoycheva, Hristina Stoycheva, Cleopatra Purice, Adriana Cioata, Pia Clug, Klavdija Stanišič, Mihaela Matis, Metka Masten, Ines Uroševič, Mirjana Šrot, Jelena Lečić, Ines Petek
Vaščani - Tiberiu Marta, Vasilij Kuzkin, Mircea Golescu, Cristian Popovici, Gaj Žmavc, Tomaž Golub, Gabriel Marin, Aleks Šišernik
Scenografka in kostumografinja Roberta Guidi di Bagno
Oblikovanje luči Sašo Bekafigo, Tomaž Premzl
Asistentka koreografa Paola Belli
Scena in kostumi HNK Zagreb
Baletna mojstrica Alenka Ribič
Koncertna mojstrica Oksana Pečeny
Korepetitorka Irina Nefodova
Inšpektor baleta Petar Marić
Inspicient Peter Krajnc
Povezane vsebine
- Novice | 07.11.2013 Premiera komičnega baleta Navihanka - v koreografiji Vladimirja Derevianka in pod taktirko Mladena Tarbuka
- Sporočila za javnost | 07.11.2013 Premiera komičnega baleta Navihanka - v koreografiji Vladimirja Derevianka in pod taktirko Mladena Tarbuka