Na novinarski konferenci pred pričetkom 59. Borštnikovega srečanja so predstavili program 59. Borštnikovega srečanja in razkrili dobitnika Borštnikovega prstana.

Borštnikovo srečanje bo v Mariboru potekalo med 3. in 16. junijem, programsko jedro festivala predstavlja dvanajst zelo različnih, a vselej vrhunskih slovenskih uprizoritev, ki jih je izbral selektor Blaž Lukan in se bodo potegovale za festivalske nagrade. »Večina predstav se osredotoča na subjekte, ki odražajo sodobnega človeka z razpršenim fokusom in s temeljno nemočjo v družbenih vlogah. In tako se predstave v letošnjem izboru najsibo subtilno, neposredno ali metaforično zadirajo v družbena, družinska, partnerska razmerja, v zatiralske sisteme, v na videz neprebojno korporativno in medijsko realnost ter v sama srca različnih zanikovalskih mehanizmov (rasizma, seksizma, homofobije, ksenofobije ...) in pri tem izpostavljajo eno najizrazitejših tem izbora, delno pa tudi nabora, temo nasilja,« je v utemeljitvi pojasnil selektor.

Izbor predstav v tekmovalnem programu zaokrožuje izbor slovenskih in tujih uprizoritev v spremljevalnem programu umetniškega direktorja, ob tem pa je Borštnikovo srečanje pripravilo tudi svojo prvo mednarodno festivalsko koprodukcijo, uprizoritev Konec sveta v treh dejanjih v režiji Selme Spahić, ki bo slovensko premiero doživela v torek, 4. junija, v SNG Maribor. »Sence pandemije je zadnji v nizu evropsko podprtih projektov Borštnikovega srečanja, zanj smo prejeli podporo programa Ustvarjalna Evropa. Tudi tokrat smo si prizadevali doseči nekatere pomembne festivalske cilje – spodbujati vrhunsko gledališče in gledališko ustvarjalnost. Vrhunec tega projekta je uprizoritev v režiji mednarodno uveljavljene Selme Spahić, odziva občinstva v Beogradu in Zagrebu sta bila navdušujoča,« je še povedal Aleš Novak. Uprizoritev je nastala v sodelovanju z Zagrebškim gledališčem mladih in Beograjskim dramskim gledališčem v okviru mednarodnega projekta Sence pandemije: skriti glasovi, na podlagi besedil treh sodobnih avtoric – Kristine Kegljen Pod krilom, Katje Gorečan Aktivistke in Tijane Grumić Svet si zasluži konec sveta –, v sijajni igralski zasedbi sodeluje tudi srbska igralka Mirjana Karanović.

 Slavnostna otvoritev festivala bo v petek, 7. junija, ob 20. uri s predstavo Soul Chain/Vezi duš mednarodno uveljavljene koreografinje Sharon Eyal v izvedbi tanzmainz, ki deluje pri nemškem državnem gledališču Staatstheater Mainz. Iz tujine prihajajo še nekatere odmevne uprizoritve z evropskih gledaliških odrov in festivalov: Angel zgodovine v produkciji Sotterraneo (IT), Svetovja v produkciji Compagnie Mossoux-Bonté (BE) in ob koncu še iz hrvaškega puljskega gledališča uprizoritev Mati in otrok v režiji Matije Ferlina.

Tudi letošnji program uprizoritev bodo dopolnjevali številni strokovni dogodki, pogovori o predstavah, predstavitve strokovne literature in pogovori z gledališkimi ustvarjalci. V okviru obsežnega strokovnega programa bo v sodelovanju z Masko Ljubljana potekala dvodnevna mednarodna konferenca o dokumentarnem gledališču, ki jo bo dopolnil performans španske umetnice  Maríe San Miguel Veliki krst. V sodelovanju z Društvom slovenskih gledaliških kritikov in teatrologov festival pripravlja okroglo mizo o gledališki kritiki, izvedena bosta pogovora o mladi slovenski dramaturgiji ter gledališki fotografiji, Društvo literarnih prevajalcev pripravlja posvet o dramskih prevodih, Združenje dramskih umetnikov Slovenije pa bo predstavilo certifikat Iskra. Potekali bodo pogovori o novih gledaliških publikacijah, na ogled bodo fotografske razstave Toneta Stojka, Damjana Švarca ter festivalskega fotografa Boštjana Laha. V sodelovanju z UL AGRFT festival tudi letos pripravlja Študentsko gledališče z izborom študentskih produkcij in s študentskimi delavnicami.

Umetniški direktor Borštnikovega srečanja Aleš Novak je razkril letošnjega prejemnika najpomembnejše slovenske igralske nagrade - Borštnikovega prstana. Strokovna žirija v sestavi Blaž Lukan, Alen Jelen, Nataša Matjašec Rošker, Aleš Novak in Ana Perne je izbrala prvaka SNG Drama Ljubljana Branka Šturbeja.

»Igralec Branko Šturbej je v slovenskem gledališču prisoten že štirideset let. Takoj po zaključku študija na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani se je leta 1985 zaposlil v SNG Drama Ljubljana, kjer je odigral prve vidne vloge in prejel tudi prve nagrade. Potem ko je režiser Tomaž Pandur prevzel ravnateljstvo mariborske Drame, se je Šturbej preselil nazaj v rojstno mesto, kjer je ostal ves čas Pandurjevega ravnateljevanja. Od leta 1990 je odigral vrsto izjemnih vlog v njegovih režijah (npr. Mefista v Faustu, Hamleta, Danteja v Božanski komediji in Miškina v Ruski misiji), pa tudi v uprizoritvah drugih režiserjev (npr. Vojčka, Karla Grossmana v Ameriki in Georgea v Kdo se boji Virginie Woolf?), ki pomenijo prvi vrhunec njegovega igralskega ustvarjanja; za omenjeni opus je leta 1996 prejel nagrado Prešernovega sklada. Od leta 1997 naprej igralsko ustvarja v ljubljanski Drami in tudi v drugih slovenskih gledališčih (gostoval je skoraj v vseh), na neinstitucionalni sceni ter na televiziji in pri filmu, že dvajset let pa na UL AGRFT poučuje dramsko igro. Igralski razpon Branka Šturbeja je širok, zajema vloge tako v klasičnem kot sodobnem repertoarju, enako suveren je v drami in komediji, v vsako vlogo, se zdi, vstopa z enako 'naivnostjo' in neposrednostjo, z domala otroškim čudenjem, počasi, a zanesljivo pa skozi njen razvoj – ob nesporni 'tehnični' virtuoznosti – pridobiva presunljivo miselno in emotivno globino. Njegova igra vselej prihaja, kot je bilo nekoč zapisano, 'iz resničnega epicentra gledališča',« je v imenu žirije za Borštnikov prstan zapisal Blaž Lukan.

Branko Šturbej bo prstan prejel na sklepni slovesnosti s podelitvijo nagrad v režiji Maše Pelko, ki bo na sporedu v nedeljo, 16. junija, ob 20. uri. Prireditev si bo mogoče ogledati tudi v neposrednem prenosu na TV Slovenija.