Stran za slepe in slabovidne

Skok na vsebino | Skok na meni

Slovensko narodno gledališče Maribor

Koncert simfoničnega orkestra SNG Maribor s solisti Akademije za glasbo

Koncert simfoničnega orkestra SNG Maribor s solisti Akademije za glasbo

Koncert Simfoničnega orkestra SNG Maribor

s solisti Akademije za glasbo iz Ljubljane

 

ČETRTEK, 22. februar 2018, ob 19.30

Stara dvorana SNG Maribor

PETEK, 23. februar 2018, ob 19.30

Dvorana Marjana Kozine

Slovenska filharmonija

 

Simfonični orkester SNG Maribor

 

Dirigent

Slaven Kulenović

 

Solisti

Julija Vrabec, klarinet

Matjaž Kafol, pozavna

Sarah Akif, rog

Rok Zaletel Černoš, violina

 

Koncertna mojstrica

Oksana Pečeny Dolenc

 

Mentorji

red. prof. Jože Kotar,

red. prof. Dušan Kranjc,

red. prof. Boštjan Lipovšek,

red. prof. Vasilij Meljnikov

 

 

Program

 

Wolfgang Amadeus Mozart

Koncert za klarinet in orkester v A-duru, KV 622

Allegro

Andante

Allegro

 

Nino Rota

Koncert za pozavno in orkester

Allegro giusto

Lento, ben ritmato

Allegro moderato

 

***

 

Richard Strauss

Koncert za rog in orkester št. 1 v Es-duru, op. 11

Allegro–Andante–Allegro

 

 

Peter Iljič Čajkovski

Koncert za violino in orkester v D-duru, op. 35

Allegro moderato

Canzonetta: Andante

Finale: Allegro vivacissimo

 

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) je skladal vse do konca življenja. V njegovem poslednjem letu je med drugim nastal tudi Koncert za klarinet in orkester v A-duru, KV 662. Uporaba še dokaj novega pihala, klarineta, v Mozartovem opusu sicer ni bila novost, pa je vendar omenjeni koncert eno izmed prvih večjih virtuoznih del za ta instrument. V skladbi se je poigraval s kontrastnimi solističnimi odseki med šalmajskim in klarino registrom, zaradi česar se nam zazdi, kot da bi poslušali dva različna instrumenta. Poleg drznega raziskovanja solističnih zmožnosti klarineta pa skladatelj razvija tudi tradicionalni zvrstni okvir. V prvem Allegru klarinet izstopa kot virtuoz, obenem pa se predaja zvokom lahkotne, mestoma pastoralne melodije. Okraski in nekateri motivi nas spominjajo na elemente opere buffe. Andante gradijo simetrični odseki in spevna pastoralna melodija. Finalni Allegro se napaja na neprekinjenem nizu idej s poudarjenimi zvočnimi barvami. Kontraste med orkestrskimi sekcijami skladatelj začini z glasbenimi potegavščinami.

 

V svojih delih se glasbenega humorja velikokrat poslužuje tudi italijanski skladatelj Nino Rota (1911–1979). Čeprav je bolj znan kot filmski skladatelj, najdemo v njegovem opusu tudi nekaj opernih in baletnih del, ter mnogo orkestrskih in komornih skladb za različne zasedbe. Njegova dela se velikokrat zgledujejo po neoklasicistih, s harmonskimi ter polifonimi strutkturami pa spominja na Paula Hindemitha. O tem priča tudi tri stavčni Koncert za pozavno in orkester (1966). Delo otvori svetel, rahlo agresiven Allegro giusto v relativno tradicionalni sonatni obliki. V počasnejšem drugem stavku Lento, ben ritmato pozavna prevzema ritmično bolj zaznamovano glavno temo, ki se pojavlja skoraj neprekinjeno od začetka do konca, s krajšim svetlejšim vmesnim odsekom. Delo se sklene v finalnem stavku Allegro moderato. Njen karakter zaznamuje izmenjavanje igrive in bolj graciozne kontrastne teme.

 

Raziskovanje instrumentovih zmogljivosti pa se zrcali tudi v kompozicijah Richarda Straussa (1864–1949). Komponistov oče Franz Strauss je bil eden izmed najboljših hornistov svojega časa. To je močno vplivalo na ustvarjalnost njegovega sina, ki mu tako ni bilo tuje komponiranje za rog. Oče Franz sinovega Koncerta za rog št. 1 v Es-duru ni izvajal, saj je menil, da skladba sili preko bregov hornovih sposobnosti. Delo, ki je členjeno na tri stavke (Allegro–Andante–Allegro), daje občutek dvostavčne oz. celo enostavčne oblike, saj se prva dva stavka izvaja attaca, vse tri pa druži razvijajoč se sorodni material brez večjih kontrastov. Delo zaokroža prvi motiv v solo rogu, ki se ponovi na začetku drugega stavka ter v rondojski temi zadnjega Allegra. Izognil se je konveniconalni zgradbi dvojne ekspozicije ter temo prvega stavka pred orkestrskim vstopom namenil solistu. Andante gradi nežnejša melodija v rogu, ostre odseke trobil in timpanov prvega Allegra pa zamenjajo mirnejša pihala. Finalni Allegro nato kompozicijo zaključi z začetnim heroičnim karakterjem.

 

Tradicionalni koncertni obliki pa prav tako sledi Koncert za violino in orkester v D-duru, op.35, Petra Iljiča Čajkovskega (1840–1893). Kot mnogo velikih del, je bil tudi skladateljev edini violinski koncert deležen mnogo ostrih kritik. Kljub tedanjim neupravičenim komentarjem, da delo ni skladno z estetiko svojega časa, pa se ga danes uvršča med najbolj popularna in izvajana dela sodobnih koncertnih odrov. Skladbo otvori cel orkester, ki se mu priključi solist, najprej kot del tutti sestava in šele nato s solo prvo temo. Po koncertantnem sonatnem stavku zazveni počasnejša Canzonetta. Njen glavni gradnik je dolga sanjava melodija v solističnem partu ob melanholični spremljavi pihal in ostalih delov orkestra. Simfonija se nato z attaco prelije v Allegro vivace, ki kompozicijo zaključi virtuozno in odrezavo, ter odslikava določene karakteristike energičnega ruskega plesa. Kompozicija je dober primer skladateljeve izjemne melodične invencije.

Besedilo: Vanessa Nina Borsan

 

Biografije solistov

Julija Vrabec (1995) je nižjo in srednjo glasbeno šolo dokončala pod mentorstvom profesorja Boruta Vatovca v Kopru, svoje izobraževanje nadaljuje na magistrskem programu Akademije za glasbo Ljubljana pod mentorstvom profesorja Jožeta Kotarja. Za seboj ima mnogo uspešnih mednarodnih tekmovanj, kot so Euritmia, Emona, Svirel ter Temsig, na katerem je poleg prvega mesta prejela tudi posebno nagrado za najbolj obetavnega mladega tekmovalca. Solistično in kot članica komornih zasedb je nastopila v okviru ciklov Prisluhnimo v Križankah, Mladi mladim, Dobimo se na magistratu, ter na mnogih festivalih. V okviru UL AG je sodelovala v orkestrskih in komornih projektih, produkciji opere ter v studiu za sodobno glasbo. Je članica kvarteta klarinetov A vista. Poleg pihalnega in simfoničnega orkestra UL AG je bila tudi članica Mediteranskega mladinskega orkestra in LIO. Udeležuje se seminarjev klarinetistov, kot so Francois Benda, Paolo Beltramini, Stefan Harg, in drugi.

 

Matjaž Kafol (1992) je leta 2013 zaključil študij pozavne na Srednji glasbeni šoli v Kopru pri prof. Albertu Kolblu in prof. Marku Iliču. Trenutno zaključuje dodiplomski študij na Akademiji za glasbo v Ljubljani pri prof. Dušanu Kranjcu. Leta 2015 je na mednarodnem tekmovanju Svirel dosegel 99 točk s posebno nagrado, leto kasneje 92 točk, na mednarodnem tekmovanju v Varaždinu pa je osvojil 1. mesto. Veliko nastopa v orkestrih, komornih skupinah, big bandih in kot solist. Rad pa se preizkuša tudi v drugih zvrsteh, od stare glasbe do jazza.

 

Sarah Akif (1992) se je rog pričela učiti pri profesorju Borisu Dvoršaku in pod njegovim mentorstvom zaključila šolanje tudi na Konservatoriju za glasbo in balet v Mariboru. Študij je z odliko končala v letu 2017 pod mentorstvom red. prof. Boštjana Lipovška na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Dodatno se je izobraževala pri Johannesu Hinterholzerju, Radovanu Vlatkoviću, Esi Tapaniju in mnogih drugih. Na Tekmovanju mladih slovenskih glasbenikov (2011) je prejela drugo nagrado in srebrno plaketo, na Mednarodnem tekmovanju v Novem Sadu je osvojila zlato priznanje in 1. nagrado na Mednarodnem tekmovanju v Varaždinu. Je redna članica Brass Banda Slovenija in nemškega ansambla za sodobno glasbo Neophon. Za sabo ima uspešna solistična recitala v okviru UL AG in GML. Kot članica pihalnega kvinteta OneManBand je posnela Kvintet št. 3, na avtorjevi zgoščenki Žiga Stanič: Variatio delectat. Sodeluje z orkestri SNG Opera in balet Ljubljana, RTV Slovenija, z Orkestrom SF, SNG Maribor in z Orkestrom Slovenske vojske.

 

Rok Zaletel Černoš (1998) se je začel učiti violino s šestimi leti. Šolanje je nadaljeval na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani, dve leti kasneje pa je bil pri 16 letih sprejet na Akademijo za glasbo, prav tako v razred prof. Vasilija Meljnikova. Osvojil je številne nagrade, kot so 1. in absolutna zmaga na mednarodnem tekmovanju Mladi virtuozi Zagreb 2017, 1. nagrado na TEMSIG-u 2015, 1. nagrado in absolutno zmago na tekmovanju Ars Nova ter vrsto drugih. Kot solist je nastopil v ciklu Mladi mladim in z orkestrom UL AG. Udeležil se je avdicije Maxima Vengerova za tekmovanje H. Wieniawski, mojstrskih tečajev Igorja Ozima, Vasilija Meljnikovega ter Volodje Balžalorskega idr. Nastopil je tudi v Italiji, Švici, Belorusiji, Franciji, Srbiji in na Hrvaškem.

 


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih izboljšuje vašo uporabniško izkušnjo, omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev ter analizira promet. Ali se strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide SNG Maribor Začasen piškotek; delovanje uvodne spletne strani SNG Maribor (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
SNG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)
APISID
HSID
NID
PREF
SAPISID
SID
SSID
S
S_adsense
BEAT
ULS
GooglePlus Te piškotke nastavi gumbek Google +1 "share".
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

SNG Maribor.