Stran za slepe in slabovidne

Skok na vsebino | Skok na meni

Slovensko narodno gledališče Maribor

Projekt sofinancira Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada.

O projektu

Prvi prizor: Gledališče kot prostor učenja simbolnih jezikov je projekt kulturno-umetnostne vzgoje, namenjen razvoju inovativnih učnih okolij in prožnih oblik učenja za dvig splošnih in drugih kompetenc na področju kulture različnih ciljnih skupin, ki na inovativen način vključuje vzgojo in izobraževanje o gledališču, aktivno spoznavanje gledališča in ustvarjanje s področja gledališča in gledališke produkcije, ki jih izvajajo strokovni delavci iz kulturnih ustanov in profesionalni ustvarjalci s področja gledališča.

Izvaja se v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014–2020, prednostne osi 10. Znanje, spretnosti in vseživljenjsko učenje za boljšo zaposljivost, prednostne naložbe 10.1 Krepitev enake dostopnosti vseživljenjskega učenja za vse starostne skupine v formalnem, neformalnem in priložnostnem okolju, izpopolnjevanje znanj, spretnosti in kompetenc delovne sile ter spodbujanje prožnih možnosti učenja, vključno prek poklicnega usmerjanja in validiranja pridobljenih kompetenc, specifičnega cilja 10.1.3 Spodbujanje prožnih oblik učenja ter podpora kakovostni karierni orientaciji za šolajočo se mladino na vseh ravneh izobraževalnega sistema.

Naložbo sofinancirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada in Republika Slovenija.
 

Izhodišče

Nacionalne smernice za kulturno-umetnostno vzgojo v vzgoji in izobraževanju (2009) po izhodiščnem evropskem dokumentu Road Map to Arts Education (UNESCO 2006) obravnavajo dokazane učinke v celostnem razvoju posameznikov in celotne družbe, iz njih pa izhaja publikacija Kulturno-umetnostna vzgoja, Priročnik s primeri dobre prakse iz vrtcev, osnovnih in srednjih šol (Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod RS za šolstvo 2011), ki predstavlja didaktične vidike in navaja zglede. Smernice in priročnik navajajo cilje in načela, posebej pa poudarjajo nujno partnersko sodelovanje vzgojno-izobraževalnih organizacij s kulturnimi, saj je le tako področje kulturno-umetnostne vzgoje možno bolje razviti. Kulturno-umetnostno vzgojo kot pomemben pojav na presečišču kulturnega, vzgojno-izobraževalnega in znanstvenega sektorja opredeljuje tudi Nacionalni program za kulturo 2014−2017, ki jo razume kot eno izmed primarnih področnih nalog.

Sodobne teorije vzgojo preko umetnosti, poleg na novo definiranih modelov vzgoje poslušanja in induktivne vzgoje, razumejo kot podporo razvoju prosocialnosti in moralnosti (Robi Kroflič: Umetniški jeziki kot osrednji medij pedagogike poslušanja, delovna verzija). Med najbolj prepoznavne metodične inovacije sodi celovit pristop Reggio Emilia, temelječ na ideji prepleta pedagogike poslušanja ter umetniškega doživetja in rabe umetniških izraznih jezikov kot orodja celovitega razvoja otrok. V vzgoji in izobraževanju je poslušanje ključno, procese poslušanja pa s svojo empatijo, z iskanjem odnosov, s povezovanjem struktur, z milostjo, s humorjem, provokacijami in svobodnostjo najbolje podpira estetska napetost: "/…/ če estetika spodbuja občutljivost in zmožnost povezovanja stvari, ki so sicer med sabo močno oddaljene, in če učenje poteka preko novih povezav med ločenimi elementi, je estetika lahko pojmovana kot pomemben spodbujevalec učenja." (Vecchi 2010) Afirmacija lepote in uživanja v lepem je ena temeljnih antropoloških značilnosti humanega odnosa do stvarnosti.

V sodobnih teorijah vzgoje ni utilitarističnih argumentov za uvajanje umetnosti v vzgojne modele – v ospredju je ideja lepote kot vitalnega semena civilizacije. V aristotelskem konceptu estetike posnetek stvarnosti nima zgolj mehaničnega, temveč tudi stvariteljski značaj, pri čemer ima najpomembnejšo vlogo metafora (temelj simbolnega jezika), saj je povezana z raziskovalnim odnosom do realnosti in osebno participacijo. Umetnina angažira celoten spekter posameznikovih senzornih, intelektualnih, emocionalnih in motivacijskih plasti osebnosti in s prebuditvijo osebne angažiranosti spodbuja urjenje sposobnosti za spremembe (namesto tradicionalne težnje k stalnosti). Zato je proučevanje jezikov umetnosti in njihovo vključevanje v modele poučevanja nujna naloga pedagogov in umetnikov.

Gledališče je zelo primerno področje za prenos načelnih stališč in teoretičnih dognanj v umetniško in pedagoško prakso, saj je gledališka umetnost najkompleksnejši estetski nosilec pomenske večplastnosti.
 

Vsebina

Za doseganje želenih učinkov je potrebno v praksi zagotoviti: kakovost, dostopnost, povezanost in trajnost. To je osrednji namen projekta.

Ključne dejavnosti projekta se bodo usmerjale v izobraževanje in usposabljanje vseh partnerjev z namenom (1) uveljavitve kulturno-umetnostne vzgoje kot pomembnega presečišča umetnosti ter vzgoje in izobraževanja, (2) dviga kakovosti in dostopnosti kulturno-umetnostne vzgoje v gledališčih in v vzgojno-izobraževalnih zavodih, (3) oblikovanja in spremljanja poskusnih projektov, t. i. 'primerov dobre prakse', (4) izdelave končnega modela ter (5) vzpostavitve digitalne platforme – knjižnice in interaktivne aplikacije.

Končni cilj projekta je vzpostavitev modela stalne vključenosti umetnosti v šolski kurikul, izvedljive na sistemski ravni. Model predvideva povezanost in prisotnost treh partnerjev: ustvarjalca, strokovnjaka in strokovnega delavca v vzgojno-izobraževalnem zavodu. Temelji na trajnostnem izobraževanju vseh partnerjev za in skozi gledališko umetnost, s čimer dosega tudi njeno popularizacijo.

Za sistemsko urejanje je potreben preprost in prenosljiv model, ki je v svoji strukturi jasen in pregleden, v izvedbi pa prožen in prilagodljiv. Izvedbeno ga je potrebno podpreti z urejenim modelom izobraževanj in usposabljanj, ki bodo vzpostavljala ustrezno kakovost izvedbe, hkrati pa širila razumevanje gledališča kot ključnega medija posredovanja estetskih vsebin, prenosljivih na mlado ustvarjalnost in integracijo umetnosti v šolsko prakso.

Predlagani model v izhodišču predvideva obiskovanje gledališke produkcije profesionalnih producentov in vključevanje v strokovno zasnovane spremljevalne vsebine za mlado občinstvo ter usposabljanje in izobraževanje ustvarjalcev in strokovnih delavcev. Sledi gledališka obravnava raznovrstne tematike skozi spodbujanje inovativnega pristopa k ustvarjanju. Projekt se zaključi v obliki ustrezno opremljenega javnega dogodka.

Tak model lahko vključi vse učence v vzgojno-izobraževalnem zavodu in s svojim programom dodatno angažira gledališče. Predstavlja jedro projektnega tedna ali zaključek letnega šolskega projekta. Zato mora imeti čvrsto strukturo, jasne cilje, dobro vodenje in zagotovljeno sodelovanje odlično usposobljenih ustvarjalcev in strokovnih delavcev, pri čemer je za zagotavljanje trajnosti nujna aktivna vključenost študentov.

 

Praktični učinki umestitve so (poleg zgoraj naštetih teoretičnih ugotovitev) lahko široki:

  1. Ozaveščanje gledališkega prostora v svoji kompleksnosti skozi poznavanje in globlje razumevanje procesov, ki potekajo v njem.
  2. Razvoj mladega občinstva skozi aktivno participacijo z vpeljevanjem inovativnih oblik sodelovanja in učenja.
  3. Širjenje ustvarjalnega prostora znotraj gledališča na tematskem, izraznem in metodološkem polju.
  4. Umeščanje umetnosti v redni šolski program.
  5. Zagotavljanje dostopnosti vsebin s področja kulturno-umetnostne vzgoje, in sicer razprav, raziskav, strateških dokumentov, predstavitve dobrih praks ter jasnih navodil in praktičnih priprav.

Projekt se usmerja v tesno povezovanje s partnerskimi vzgojno-izobraževalnimi zavodi. Praktične aktivnosti: ogledi predstav s spremljevalnimi dejavnostmi, ustvarjalne delavnice, predstavitveni programi, izobraževanja in usposabljanja za strokovne delavce in ustvarjalce, vzpostavitev spletne knjižnice gradiv, interaktivna aplikacija za otroke in mlade, sodelovalno ustvarjanje in poustvarjanje za in z mladimi.

Ob tem je pomembno čvrsto sodelovanje partnerskih kulturnih ustanov pri izmenjavi izkušenj, vsebin in programov, kar omogoča preprost, hiter in učinkovit prenos zastavljenih modelov v realizacijo.

 

Tako zastavljen projekt bo:

  1. Skozi ustvarjanje čvrste mreže, izhajajoče iz izkušenih gledaliških ustvarjalcev na področju kulturno-umetnostne vzgoje, usposobil skupino mladih ustvarjalcev, ki bodo lahko trajno sodelovali s šolami pri izvajanju oblikovanega modela.
  2. Ozavestil pomen umetnosti v vzgoji pri strokovnih delavcih in jih usposobil za sodelovalno izvajanje.
  3. Z mislijo na potrebno interaktivnost in sodelovalnost bo posredno vplival tudi na prihodnjo gledališko produkcijo za otroke in mlade.
  4. Sooblikoval bo strokovno, inovativno in izvirno zastavljene spremljevalne vsebine k profesionalni gledališki produkciji za mlado občinstvo.
  5. Vzpostavil bo interaktivno spletno aplikacijo z namenom povečanja privlačnosti gledališča (predstavitev gledališča in ustvarjalnih procesov).
  6. Skozi preizkušanje v partnerskem sodelovanju z vzgojno-izobraževalnimi zavodi bo ob ustrezni strokovni podpori vpeljal model usposabljanja strokovnih delavcev v šolah, da bodo bolje razumeli gledališče in pomen umetnosti v vzgoji in izobraževanju ter aktivno vstopali v ustvarjalni prostor, v katerem bodo vešče vodili učence.
  7. Zastavil bo spletno knjižnico gradiv, potrebnih za razumevanje in razvoj področja ter za praktično delo. 

Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih izboljšuje vašo uporabniško izkušnjo, omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev ter analizira promet. Ali se strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide SNG Maribor Začasen piškotek; delovanje uvodne spletne strani SNG Maribor (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
SNG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)
APISID
HSID
NID
PREF
SAPISID
SID
SSID
S
S_adsense
BEAT
ULS
GooglePlus Te piškotke nastavi gumbek Google +1 "share".
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

SNG Maribor.