Francesco Rosa


Dirigent Francesco Rosa se je rodil v Padovi, kjer je študiral klavir, orgle, kompozicijo in dirigiranje. Iz kompozicije se je izpopolnjeval pri skladatelju Wolfangu Dalla Vecchiu, iz dirigiranja pa pri Emilu Čakarovu. Kot eden najmlajših korepetitorjev je deloval v številnih italijanskih opernih hišah in festivalih (Bologna, Benetke, Verona, Rim, Firence, Torre del Lago, Savona, Mantova, Bassano, Bari, Padova, Trapani, Rovigo) in tudi drugod (Santa Cruz na Tenerifu, Nantes, Lugano, Kraljevo gledališče v Madridu), pri tem pa je sodeloval z dirigenti, kot so Daniel Oren, Richard Bonynge, Nello Santi, Maurizio Areno, Angelo Campori, Peter Maag, Donato Renzetti, Gianfranco Masini, Massimo de Bernart. Istočasno je nastopal kot pianist na recitalih številnih mednarodno uveljavljenih pevcev, denimo Katia Ricciarelli, Mara Zampieri, Raina Kabajvanska, Lucia Valentini, Paolo Gavanelli, Renato Bruson, Leo Nucci, Maria Luisa Nave, Giuseppe Giacomini, Gianfranco Cecchele, Mariella Devia, Roberto Scandiuzzi, Juan Diego Florez idr. Svojo dirigentsko pot je začel leta 1994, in sicer v Teatru Municipal v španskem mestu Vigo, kjer je dirigiral Verdijevo opero Rigoletto in Rossinijevega Seviljskega brivca. V naslednji letih je dirigiral v mnogih italijanskih opernih hišah (Padova, Treviso, Rovigo, Benetke, Bologna, Verona, Macerata, Trst, Rim, Neapelj, Palermo, Sassari, Firence) in v tujih (Santa Cruz na Tenerifu, Konstanca (Dominikanska republika), Novo nacionalno gledališče ter Suntory Hall v Tokiu, Otsu, Osaki, Nagoji, Pekingu, Kantonu in Šenzenu). Nastopil je v različnih evropskih kulturnih središčih, med drugim v Beogradu, Bukarešti, Temišvaru, Nici, Sofiji, Mariboru, Ljubljani, Skopju, Kijevu, Dnjepropetrovsku, Odesi, Jekaterinburgu, Sankt Peterburgu. Njegov repertoar je izredno bogat in raznolik – prednjačijo zlasti italijanska glasbenogledališka dela belcanta (Lucia di Lammermoor, Ljubezenski napoj, Don Pasquale, Rita ali pretepeni mož, Mesečnica, Norma, Seviljski brivec, Italijanka v Alžiru, Turek v Italiji), Verdija (Nabucco, Ernani, Dva Foscarija, Macbeth, Atila, Simon Boccanegra, Luisa Miller, Stiffelio, Rigoletto, Trubadur, La traviata, Ples v maskah, Moč usode, Don Carlos, Aida, Rekviem) in Puccinija (Manon Lescaut, Tosca, Madama Butterfly, Turandot, La bohème, Sestra Angelica, Plašč, Deklica z zahoda). Dirigiral je tudi Giordanovi operi Andrea Chénier in Fedora, Massenetove opere Manon, Don Kihot in Werther, Gluckovo opero Orfej in Evridika, Bizetevo Carmen, Menottijevo opero Medij, Mascagnijevo Cavallerio rusticano, Leoncavallove Glumače, Zandonaijevo opero Una partita, Delibesovo Lakmé, Offenbachovo opero Hoffmannove pripovedke, Pikovo damo Čajkovskega ter opero Adriana Lecouvreur Francesca Cilee. Med leti 2000 in 2003 je bil asistent dirigenta Daniela Orena (pri produkcijah v pariški Opéra Bastille, v Théâtre du Chatelet, v Metropolitan Operi v New Yorku idr.). Od junija 2004 do julija 2008 je bil glasbeni direktor in drugi dirigent neapeljske opere San Carlo, od leta 2008 pa je stalni gostujoči dirigent v Operi v Sofiji. V zadnjih nekaj letih tesno sodeluje z mariborsko Opero, prav tako pa tudi z opernimi hišami v Rovigu, Savoni, Padovi idr.